Felháborító: Orbán milliárdos játékszere a betonon porosodik, de van ennél is sürgetőbb probléma.
Hadházy Ákos Facebook-bejegyzését változtatás nélkül közöljük alább:
Egy hónappal ezelőtt ismét ott áll a Ferihegyi repülőtéren az az állami tulajdonú teherszállító Airbus, amelyet teljesen feleslegesen vásároltak meg. Az adatbázisok tanúsága szerint a hónap során csupán kétszer emelkedett a levegőbe, és mindössze alig egy órára.
Legutóbb Zalaegerszeg határáig repült, majd váratlanul visszafordult, valószínűleg egy ellenőrző repülés keretében.
A gép megvásárlása gazdaságilag teljesen irracionális döntés volt Orbánéktól, viszont egy ilyen méregdrága repülőgép akkor a leggazdaságtalanabb, ha a földön áll (hiszen nem termel bevételt, de a biztosítása, karbantartása, amortizációja akkor is ketyeg).
A nyilvános adatbázisok, a korábbi médiaértesülések és a repülés terén jártas szakértők által szolgáltatott információk alapján egyértelművé válik, miért nem száll fel Orbán egyik kedvenc repülője. December 1-től a Wizzair már nem üzemelteti az adófizetők pénzén megvásárolt óriásgépet.
Néhány hónappal ezelőtt arról értesülhettünk, hogy a "Hungarian Airlines", amely nevében ugyan magyar, ám valójában kínai tulajdonosi háttérrel bír, átvenné az üzemeltetést. Mostanra azonban egyértelművé vált, hogy ez a terv nem valósult meg.
Az általam szerzett információk alapján eddig egyetlen Wizzair pilóta kapitány sem váltott át az újonnan alakult "magyar" (valójában kínai) légitársasághoz.
Állítólag csupán két elsőtiszt távozott, míg a többiek inkább a Wizzairnél maradtak. Azonban ahhoz, hogy egy ilyen hosszú távú járatokat üzemeltető repülőgép folyamatosan működhessen, minimum 8-10 pilóta szükséges.
Ennél nagyobb baj, hogy információim szerint a magyar légügyi hatóságnál sincs olyan képzett szakember, akinek jogosítványa lenne egy ilyen óriásgép üzemeltetésnek ellenőrzésére.
Ez azonban egy még súlyosabb problémához vezet: az Európai Unió kötelezettségszegési eljárást indított, mert a légiközlekedési hatósági ellenőrzések Magyarországon elégtelenek.
A témáról készült rövid nyilatkozat meglehetősen összetett kifejezésekkel fogalmaz meg súlyos állításokat: úgy tűnik, hogy a szakemberek hiánya és a légügyi hatóság felügyeleti munkájának elégtelensége komoly problémákat idéz elő.
A bejelentés konkrétan így fogalmaz:
A Bizottság véleménye alapján Magyarország nem teljesíti a légi járművek üzemeltetésével kapcsolatos műszaki követelményekre és igazgatási eljárásokra vonatkozó 965/2012/EU rendeletben foglalt normákat.
Magyarországon a képzett személyzet hiánya komoly kihívást jelent, mivel az engedéllyel rendelkező üzemeltetők és azok szabályos működésének hatékony ellenőrzéséhez nem áll rendelkezésre elegendő létszámú szakember.
Ezen kívül nem hozott létre olyan megbízható irányítási keretrendszert sem, amely jól kidolgozott irányelvekre, szabályozásokra és egyértelmű szervezeti felépítésre építve garantálná a rendeletek betartását.