Unaloműző kényszerkiállások: Az F1 új tervek a Monaco-szabályok átalakítására | M4 Sport

Mesterkélt módszer, de hozhat javulást a Monacói Nagydíjra szabott új kerékcsereszabály? Kiderült pár részlet a tervekről.
A Forma-1 keddi londoni évnyitója előtt a csapatokat, az FIA-t és az F1 vezetőit tömörítő F1-bizottság összeült, hogy megvitatja a jövő évi versenyek szabályait. A találkozón a Monacói Nagydíj különleges szabályozásának bevezetéséről esett szó, amelynek célja, hogy megtörje a rendszerint monoton vonatozást hozó versenyek unalmát. A javaslat szerint a résztvevőknek kötelező lenne több kerékcserét végrehajtaniuk, így ha az előzés lehetősége már nem is adott, legalább izgalmas stratégiai csatákat figyelhetnénk meg a pályán.
A változás szükségességére már a 2024-es monacói verseny után felhívták a figyelmet a résztvevők. Akkor Sergio Pérezék rajt utáni balesete miatt piros zászlóval félbe kellett szakítani a versenyt, és mivel a kényszerszünet alatt szabadon lehetett kereket cserélni, a versenyzők mind átváltottak egy másik gumira, amivel eleget tettek az "egy versenyen legalább két keverék" szabálynak, és már ki sem álltak igazi kerékcserére, csak végigvonatozták a hátralévő távot. A történtek után többek között az F1 ügyvezető igazgatója Stefano Domenicali is jelezte, hogy ezen a helyzeten változtatniuk kell.
A csapatok már jó ideje eszmecserét folytatnak az ötletekről, és habár még nem jutottak dűlőre a végső megállapodásban, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, már körvonalazta, hogy mi is a jelenlegi tervezet lényegisége.
A beszélgetés középpontjában az állt, hogy a pálya vonalvezetését nem áll módunkban módosítani, és természetesen észleltük, hogy a jelenlegi nagy autók esetében a versenyek kimenetelét a szombati események befolyásolják. Tavalyi tapasztalataink alapján láthattuk, hogy ha piros zászlóval állítják meg a versenyt, mindenki egyformán gumit cserél, így a helyzet lényegében változatlan marad.
„Tedd különlegessé a mondandódat!” – javasolta Horner.
Érdekességként megemlíthetjük, hogy miközben egyes részletek napvilágra kerültek, az Aston Martin csapatfőnöke, Andy Cowell határozottan elzárkózott attól, hogy bármit is megosszon az ülésükön elhangzottakról. Csupán annyit mondott, hogy jelenleg még semmi sem dőlt el. Így az új Monaco-szabály bevezetése egyelőre nem garantált. Horner viszont határozottan úgy véli, hogy cselekedni kell. "A tavalyi év tapasztalatai világosan megmutatták, hogy egy leállás esetén, amikor lehetőség van a kerékcserére, az gyakorlatilag véget vet a versenynek. Csak körözgetés marad."
- így fejezte ki magát a brit.
A célkitűzés tehát nem az, hogy kipréseljék Monacóból a világ legizgalmasabb versenyeit, csupán az, hogy egy kicsit elviselhetőbbé tegyék az ottani vasárnapokat.
A versenyzők jelenleg óvatosan osztották meg elképzeléseiket a közelgő versenyről. Néhányan úgy vélik, hogy a helyzet nem megoldható, hiszen a pályán való előzés továbbra is komoly kihívást jelent. Fernando Alonsót is faggatták a kérdésről, arról, hogy szerinte hány kiállás lenne ideális Monacóban.
- mondta egy széles mosollyal az arcán, majd folytatta, hogy már kétszer szerzett győzelmet Monacóban, és mindkét alkalommal elégedett volt a verseny során bemutatott teljesítményével...
Charles Leclerc, a tavalyi monacói győztes, úgy véli, hogy a kísérletezés megérdemli a próbát. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ezt a lépést kísérletként kell értelmezni, és ha a beavatkozás nem hoz eredményt, akkor érdemes felülvizsgálni a stratégiát. "A stratégia így hangsúlyosabbá válik, és szerintem ez nagyszerű. Monaco szombaton igazi izgalmakat tartogat. Számunkra, versenyzők számára, ez egy felejthetetlen élmény. Talán az év legjobb időmérő edzése! Vasárnap viszont kicsit... nem történik sok. Ezzel a változtatással talán mozgalmasabbá tehetjük a versenyt. De fontos, hogy nyitottak legyünk. Ha ezt az irányt választjuk, előbb meg kell vizsgálnunk, hogy valóban hoz-e változást, és ha nem úgy alakul, ahogy tervezzük, akkor vissza kell lépnünk" - mondta a Ferrari pilótája.