Magyarország előtt egyedülálló történelmi lehetőség bontogatja szárnyait, csupán annyira van szükség, hogy bízzunk benne.


Fotó: Getty Images / Kevin Frayer - Peking E-town negyedében, 2025. április 17-én, egy humanoid robot és egy robotkutya együttműködése a Robot World kiállításon ragadja meg a látogatók figyelmét.

Tilesch György, az EY cég MI-szakértője és az AI Confidence vezetője a konferencián így fogalmazott: "A legnehezebb helyzetben azok a hatások megítélése, amelyekben éppen részt veszünk." A szakértő úgy véli, hogy az agentic AI már nem csupán a jövő víziója, hanem a jelenkor ténye, és aki nem készül fel erre a kihívásra, az komoly hátrányba kerülhet.

Az "agentic AI" - közérthetően: "ügynökszerű mesterséges intelligencia" - egy olyan MI-rendszert jelent, amely nemcsak feladatokat hajt végre, hanem önálló célokat is tud meghatározni, döntéseket hoz, és hosszabb ideig, folyamatosan képes működni emberi beavatkozás nélkül.

Az agentic AI képes végiggondolni egy teljes folyamatot, célokat kitűzni, és akár napokig vagy hetekig dolgozni rajta. Például kutatások alapján megtervez egy új marketingkampányt, összeállítja az anyagokat, egyeztet a grafikusokkal és nyomon követi az eredményeket.

A konferencia gazdaság és innováció szekcióját Gulyás Tibor irányította, aki a Gábor Dénes Egyetem Mesterséges Intelligencia Tudásközpontjának kutatási igazgatójaként tevékenykedik. A központ szoros együttműködésben áll a Neptun környezeti szektorban működő vállalatcsoporttal, és már jelenleg is integrálja azokat a korszerű technológiai megoldásokat, amelyekről a rendezvény során esett szó.

A szekció nyitányaként bemutatott videót innovatív módon, mesterséges intelligencia segítségével hozták létre, Csurgó Dávid, a központ vezetőjének avatárjának közreműködésével. Ez a gyakorlati példa remekül illusztrálta, hogy az MI integrálása már napjainkban is szerves része a tudásközpont működésének.

Balog Ádám, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara nagyvállalati elnökségi tagja és a Promid Zrt. tulajdonosa, úgy véli, hogy a magyar vállalkozók jelentős érdeklődést mutatnak a mesterséges intelligencia iránt. Szerinte a kamara fontos feladata, hogy támogassa a vállalkozókat az MI alkalmazásának első lépéseiben, ezzel elősegítve a technológiai fejlődést és innovációt a hazai piacon.

Tilesch György hangsúlyozta, hogy "a magyar nagyvállalati szektor ebben a vonatkozásban túlságosan visszafogott."

Mint fogalmazott, négy-öt éve mindenki foglalkozik a kérdéssel, de a konkrét akcióig és skálázásig eljutni a legnehezebb. Összehasonlításképpen a cseh nagyvállalati szektorban jóval nagyobb az adaptációs étvágy.

A svéd fintech cég, a Klarna példáján keresztül mutatta be Tilesch György, hogy milyen hibákat lehet elkövetni. A vállalat 700 embert helyettesített MI-ügynökökkel az ügyfélszolgálatnál, de hat hónap után kiderült, hogy a megoldás nem elég jó. A hibrid megoldásra, tehát az emberi és az AI-ügynökök képességének a legteljesebb kombinációjára törekszik most a cég.

Az agentic MI különlegessége abban rejlik, hogy már nem csupán alapvető feladatokat képes ellátni, hanem komplex tervezési és végrehajtási folyamatokat is menedzsel. A szakértő kiemelte, hogy "a jövőben olyan ügynökök és ügynökhálózatok fognak megjelenni, amelyek egyre bonyolultabb helyzeteket tudnak kezelni, egyre szélesebb kontextusokkal dolgoznak, és képesek hosszú távú stratégiák kidolgozására."

A globális statisztikák alapján a szakértők azt jósolják, hogy 2026-ra az agentic mesterséges intelligencia szegmensében a befektetések összege körülbelül 50 milliárd dollárra emelkedik. Az alkalmazás mértéke azonban különböző szektorokban eltérő: míg a kiskereskedelmi szektorban 2027-re várhatóan 80%-os elterjedésre számítanak, addig a közszolgáltatások terén ez az arány csupán 40% lesz.

Jáger Viktor, a KSH Módszertani főosztályának vezetője kifejtette, hogy az MI-alkalmazások jelenleg a tesztelési szakaszban állnak a hivatal keretein belül.

Elengedhetetlen, hogy semmilyen, nem teljesen megbízható mesterséges intelligencia alkalmazást ne bízzunk olyan rendszerekre, amelyek érzékeny és egyedi adatokat kezelnek.

- emelte ki. Ugyanakkor ősszel debütál egy innovatív AI alkalmazás a kis- és középvállalkozások számára, amely megkönnyíti a jogi labirintusban való tájékozódást.

Tilesch György szerint komoly problémát jelent, hogy nagy a különbség a vállalatvezetők és a társadalom kockázati percepciója között. Míg a vállalatvezetők 35 százaléka gondolja úgy, hogy nagy a kockázat, addig a társadalomnak 70 százaléka osztja ezt a véleményt.

Abonyi János, a Pannon Egyetem rektora optimistább: "Két éven belül ez végbe fog menni, és ennek a technológiának a penetrációja 80-90 százalékos lesz." A rektor szerint az MI demokratizálja a csúcstechnológiához való hozzáférést, és hatékony hajtómotorja lehet az innovációnak.

A résztvevők véleménye szerint a magyar vállalkozói mentalitás bizonyos aspektusai akár előnyöket is hozhatnak. "Nem igazán kedveljük a csapatmunkát, és gyakran nehezen találunk közös hangot másokkal. Itt vannak a robotok, velük nem kell kompromisszumokat keresni" - jegyezte meg ironikusan Balog Ádám, hangsúlyozva, hogy a kis méretű magyar vállalkozások számára az MI különösen nagy lehetőségeket kínálhat.

A szakértők egyöntetű véleménye szerint a magyar társadalom rendkívüli módon foglalkozik a mesterséges intelligencia (MI) kérdésével. "Silicon Valleyben is folynak diskurzusok az AI-ról, de ott a hangsúly a potenciális startup ötleteken van. Magyarországon viszont más a helyzet; itt inkább atavisztikus társadalmi ösztönök szintjén zajlanak a beszélgetések" - osztotta meg véleményét Tilesch György. Hozzátette: "Azt javaslom, hogy Magyarország lépjen ki a követő és felzárkózó mentalitásból, és kezdje el saját irányát keresni a technológiai fejlődésben."

Szerinte "kaptunk egy történelmi lehetőséget" arra, hogy olyan technológiákat építsünk be, amelyek nem igényelnek hatalmas előzetes befektetéseket vagy különleges feltételeket

A szakértő véleménye szerint elkerülhetetlen, hogy legyen egy felzárkózási időszak: amikor egy amerikai cég már alkalmazza a mesterséges intelligenciát, a magyar változatának mindössze három hónapra van szüksége ahhoz, hogy hasonló teljesítményre legyen képes, amennyiben kellőképpen összpontosít és felkészül.

Tilesch György kiemelte: a legfontosabb dolog, amit meg kell érteni az MI-ról, hogy folyamatosan változik, átalakul. Párhuzamosan léteznek olyan fejlesztési irányok, amelyek egy része már a nyolcvanas évek óta velünk van, más része pedig két hete jelent meg. Azt az alkalmazkodó képességünket kell fejleszteni, hogy amikor kormányzati vagy vállalati programokat indítunk, pontosan tudjuk, merre haladunk. Olyan technológiára kell ráállnunk, amelyről tudjuk, hogy három hónap múlva lehet, hogy egy teljesen újra kell váltanunk. "Sajnos ez így megy."

Related posts