Soha nem tapasztalt még ekkora mélységet a Ferrari, az alapítója fiáról elnevezett versenypályán.

A Ferrari egyik autója sem jutott be a legjobb tíz közé az Emilia-romagnai Nagydíj időmérő edzésén, ami ezen a pályán történelmi mélypontot jelent. Charles Leclerc és Lewis Hamilton is lehangoló értékelést adott.
Leclerc a 11. pozícióban zárta a Q2-t, míg Hamilton a 12. helyen végzett, így mindketten lemaradtak a döntő szakaszról. Az utolsó percekben a két Aston Martin taszította őket hátrébb, akik a lágy gumik helyett a közepes keverékekre tették a voksukat. Hamilton, aki az eddigi problémák miatt többször is panaszkodott, most mégis optimistán nyilatkozott, és úgy érezte, hogy végre minden a helyén van az autójával kapcsolatban.
„Pusztító érzés. Döbbenetes, hogy az autó általában kiváló visszajelzéseket adott. Tényleg úgy éreztem, hogy a beállítások tökéletesen passzoltak, és a fékek is jól működtek. Minden a helyén volt, mégis valahogy nem tudtunk gyorsabban haladni. Például nem tudtuk úgy venni a 2-es és a 3-as kanyart, ahogy [Max Verstappen] szokta. Amikor pedig a végén egy új lágy gumiszettet tettünk fel, valamiért az nem tudott életre kelni” - osztotta meg Hamilton a Sky Sportsnak.
Valóban azt gondoltam, hogy előrébb jutunk. Biztos voltam benne, hogy az autóink rendben vannak, de végül kénytelenek voltunk szembesülni azzal, hogy míg mások 1:14,7-es köridőket teljesítettek, addig mi csak 15,7-eseket tudtunk produkálni. Lényegesen több időre lenne szükségünk.
Ritkán fordul elő, hogy a Ferrari autója ne legyen jelen az időmérő Q3-as szakaszában. Legutóbb tavaly Montrealban tapasztalhattuk ezt, míg az előző alkalom 2021-re nyúlik vissza, amikor Spielbergben történt hasonló eset.
Bár Hamilton jelenleg egy tizeddel elmarad a csapattársától, a szintén nehézségekkel küzdő Leclerc 11. helyezése világosan mutatja, hogy ezúttal valóban az autó általános teljesítménye volt a probléma. Azonban Leclerc nyilatkozata erősen árnyalja ezt a 11. helyet, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
"A jelenlegi helyezésünk sajnos nem a legmegfelelőbb. Ismét csak azt tudom mondani, hogy az autó teljesítménye messze elmarad a várakozásoktól, sokkal nagyobb potenciált vártunk tőle. Nehéz ezt megélni, de bízom abban, hogy holnapra valami különlegeset tudunk alkotni. Jelenleg azonban nem látok semmi biztatót a jövőt illetően" - nyilatkozott a monacói versenyző.
Annak ellenére, hogy a várakozások, mind a szezon elején, mind a hétvége előtt, messze elmaradtak a valóságtól, a Ferrari történelmet írt Imolában, ahol az időmérő edzésük minden idők legrosszabb teljesítménye lett. Az istálló, amelyet az alapító Enzo Ferrari fiáról, Dinóról neveztek el, szomorú rekordot állított fel: mióta az F1 1980-ban először versenyzett ezen a legendás pályán, soha nem fordult elő, hogy legalább az egyik vörös színű autó ne került volna be a legjobb 10 közé a rajtrácson.
Pénteken fékproblémákkal küzdöttek, de szombatra látszólag megoldották ezt, az SF-25-ös azonban 7 tizeddel maradt el attól, amit a 2024-es imolai időmérőn tudott (!). Leclerc és Hamilton a lassú kanyarokban volt a legnagyobb hátrányban a riválisokhoz képest, miközben az egyenesekben gyorsabbnak bizonyultak.
A maranellói gárda az idei autóval azt a célt tűzte ki, hogy javítson a gumikezelésen a versenyeken, a tavalyi Ferrari ugyanis kimondottan mostohán bánt az abroncsokkal. Ám az, hogy a Pirelli idei szezonra bevezetett extra lágy keverékét (C6) sem voltak képesek működésre bírni, miközben a többi istálló azon aggódott, hogy életben tartsa azokat a mért kör végéig, eléggé aggasztó jel. Persze felvetődhet, hogy miért nem tették fel ők is a közepes keveréket, mint az Aston Martin, amely mindkét versenyzőjével a sárga oldalfalú abroncsokon jutott a Q3-ba, de Leclerc elmondása szerint ez "nem volt az opciók között" és a silverstone-i gárda autói "egyébként is igazán jó körökre voltak képesek."
Mivel Imolában rendkívül nehéz előzni és Hamilton is arra számít, hogy DRS-vonat alakul majd ki a mai versenyen, a Ferrari legfeljebb káoszfutamban vagy egy jókor aktivált biztonsági autós/piros zászlós fázisban reménykedhet. "Remélem, hogy csodát tehetek vasárnap, de hogy teljesen őszinte legyek, egyelőre semmi nem ad reményt a versenytempót illetően, mert szerintem jelenleg az autóban levő potenciál nem elég nagy" - ismerte be Leclerc, majd amikor arról kérdezték, esetleg próbálkozhatnak-e alternatív stratégiával, nem zárta ki ennek a lehetőségét, de hozzátette, ehhez szerencse is kell.
"A megfelelő stratégia mindenki számára az optimális megoldás. Bármikor is döntesz úgy, hogy ezt az irányt választod, csupán bízni tudsz abban, hogy a biztonsági autó segíteni fog. Vajon ez a legjobb megközelítés a versenyhez? Lehetséges. Az idő majd megmutatja, hogyan alakulnak a dolgok. A rajtot követően kiderül, hol tartunk, és akkor hozunk majd egy új döntést."
Az Emilia-romagnai Nagydíj tehát valószínűleg a Scuderia számára egy nehezen megugorható akadályt jelentett, de a következő héten Monacóban új lehetőség kínálkozik a helyreállításra. Ez a pálya különösen emlékezetes Leclerc számára, hiszen tavaly itt aratta élete első hazai győzelmét. Az idei hercegségbeli futammal kapcsolatban azonban az imolai időmérőt követően nem volt túl derűlátó. "Úgy érzem, Monaco minden gyengeségünket ki fogja emelni, így igazán nehéz hétvégére számítok" - osztotta meg aggodalmait.
A Ferrari a hírek szerint a monacói hétvégét követő, a tripla hétvégét lezáró barcelonai versenyre tervez komolyabb fejlesztési csomagot bevetni, de Leclerc ezzel sem kapcsolatban volt éppen kitörően optimista. "Baromi jó fejlesztésnek kell lennie, ha azt akarjuk, hogy fordulópontot jelentsen. Őszintén remélem, hogy lépünk egyet a helyes irányba, de nagyon hosszú út áll előttünk" - mondta.
Frédéric Vasseur, a csapat védelmezője, szintén megszólalt az időmérő edzés után, de optimistább hangot ütött meg, mint Charles Leclerc. "Tulajdonképpen azt a forgatókönyvet ismételtük meg, ami két héttel ezelőtt Miamiban játszódott le. Új gumikon nem tudtunk előrelépni, és az első Q2-es körünk hozta a legjobb eredményt. Miért alakult így? Ha tudnánk a választ, már orvosoltuk volna a problémát. Az tény, hogy a gumik ma mindenkinek szokatlanul viselkedtek. A tempónk egyébként jónak tűnt, hiszen az első körünkben ötödikek és hatodikak voltunk használt gumikon, de az új szett nem hozott javulást, míg a konkurencia 3-4 tizedet nyert. Ennek a következményeit meg kellett fizetnünk" - osztotta meg gondolatait a Sky Sports-nak.
Vasseur nem teljesen értett egyet Leclerc és Hamilton nézeteivel; úgy véli, hogy a Q3-ba való bejutás elmaradásának okai nem csupán az autóban rejlő potenciálban keresendők. "Szerintem a problémát fele-fele arányban a kivitelezés és a potenciál adta. Ha mindent megfelelően hajtottunk volna végre, akár a negyedik vagy ötödik helyen is végezhettünk volna. A kivitelezésünk nem volt megfelelő, hiszen ki kell hoznunk az autóból mindazt, ami benne rejlik, de ma ezt nem tudtuk megvalósítani. A használt gumin elért helyezésünket nem tudtuk megőrizni az új gumik esetében sem. Ugyanakkor a potenciálunk sem elégséges, hiszen nem az a célunk, hogy az ötödik vagy hatodik helyen végezzünk. Tehát a helyzet a két tényező keverékéről szól. Mind a kivitelezésben, mind az autó potenciáljában van hova fejlődnünk."
Ami az SF-25-ös fejlesztését illeti, Vasseur szerint mindenek előtt a gumikkal kapcsolatban kell fejlődniük. "Amikor fejlesztésekről beszélünk, tizedekről vagy századokról van szó, nem fél másodpercről. Másfelől viszont a gumik hozhatnak nekünk fél másodpercet. Valószínűleg ez az a terület, amit jobban meg kell értenünk."