A japán autóipar komoly kihívások elé nézhet Donald Trump vámpolitikája következtében.

Donald Trump, az Egyesült Államok korábbi elnöke, drámai lépésként 25 százalékos vámokat vezetett be a japán autóiparra, amely mélyen megrázta az ázsiai ország gazdaságát. A japán kereskedelmi főtárgyaló most Washingtonba utazik, hogy részt vegyen a tárgyalások harmadik fordulójában, ahol a vámok eltörlése a fő cél. A Kyowa, amely a beszállítói lánc középpontjában áll, súlyos aggodalmakkal küzd. Elemzők figyelmeztetnek, hogy ha Japán nem vált át az elektromos járművek gyártására, az súlyos negatív hatásokkal járhat az autóipar számára.
Donald Trump amerikai elnök 25%-os vámot szabott ki a japán autóiparra, amit Sigeru Isiba miniszterelnök "nemzeti válságnak" titulált. A japán fél kereskedelmi főtárgyalója, Ryosei Akazawa pénteken Washingtonba látogat, hogy részt vegyen a tárgyalások harmadik fordulóján – tudatta a Reuters hírügynökség.
A legfrissebb hírek szerint komoly aggodalmak merültek fel a Kyowával kapcsolatban, amely nem csupán autóalkatrészek gyártásában jeleskedik, hanem a japán beszállító-hálózat kulcsszereplője is. Ezen kívül a cég idegsebészeti eszközöket is előállít, amelyek forgalmazása tavaly indult el az Egyesült Államokban. Azonban a vámok bevezetése ezekre a termékekre is érvényes, ami tovább fokozza a vállalat aggodalmait.
A vámbejelentések óta több autógyártó, például a Toyota, a Nissan és a Ford, együttműködésre szólította fel amerikai beszállítóit a vámokkal kapcsolatos kihívások kezelésére. A Nissan négy hétig kész támogatni a beszállítókat, és a ráfordított összeget később visszaigényelheti. A Toyota kiemelten figyel a vásárlók érdekeire, míg a Ford szükség esetén kész módosítani beszerzési folyamatait, hogy alkalmazkodjon a megváltozott körülményekhez.
Elemzői vélemények szerint a japán autóipar nehéz helyzetbe került a kereskedelmi feszültségek következtében. Ráadásul az ország gazdasági teljesítménye is gyengén szerepelt az első negyedév során. Tokió célja, hogy megszüntesse az autóiparra kivetett vámokat. Az iparágat jól ismerő szakemberek úgy vélik, hogy sürgősen áttérni szükséges az elektromos járművek gyártására, és ezt a nézetet a japán kereskedelmi minisztérium is támogatja.
Egy felfüggesztéseket gyártó vállalat vezetője megfogalmazta nézeteit a vámterhek várható hatásáról, és úgy véli, hogy ezek a költségek várhatóan a fogyasztók, autókereskedők, autógyártók és beszállítók között fognak megoszlani. A Subaru esetében, ahol az eladások körülbelül 70 százaléka az Egyesült Államok piacára irányul, elengedhetetlen, hogy a cég sürgős lépéseket tegyen a helyzet kezelésére.