Fedezd fel, hol valósulnak meg az idei évben az új autópályák és autóutak építkezései!
Egyre több jel mutat arra, hogy Magyarországon az autópálya- és autóútépítési láz véget érni látszik. Az utóbbi években folyamatosan csökken az új forgalmi kapcsolatok átadása, és a folyamatban lévő projektek száma is egyre inkább fogyatkozik. Különösen 2025 elején tapasztalható ez a tendencia: bár sok beruházás zajlik az ország különböző pontjain, ezek mérete és jelentősége messze elmarad a 2018 és 2022 között megvalósult projektektől - írja a Világgazdaság. Ekkor készült el például az M44-es autópálya legnagyobb szakasza, az M4-es több része, valamint olyan fontos útvonalak, mint az M25-ös, M30-as, 67-es és M85-ös, amelyek Sopronig terjednek. Ennek a rohamos autópálya-építési időszaknak köszönhetően Magyarország mára több gyorsforgalmi úttal büszkélkedhet, mint a nála sokkal fejlettebb és mintául szolgáló Ausztria.
Ezt az Eurostat 2021-es statisztikái is megerősítik:
Az állami forráshiány mellett valószínűleg más tényezők is hozzájárultak ahhoz, hogy az elmúlt két évben a beruházások terén csendesebb időszakot éltünk meg. Tavaly az M6-os autópálya hiányzó szakasza mellett mindössze egy apró, nyúlfarknyi része készült el az M44-es útnak, valamint átadták az M85-ös soproni alagútpárját is. Ezekkel a fejlesztésekkel mindössze harminc kilométerrel bővült a hazai gyorsforgalmi úthálózat, ami a közlekedők számára viszonylag szerény előrelépést jelentett.
Az M6-os autópálya kapcsán a cikk arra utal, hogy a horvát oldalon a tervezett munkák idén tavasszal zárulhatnak le. Ezáltal megszűnik az a helyzet, hogy a magyar M6-os „a semmiben” érjen véget. Budapesttől egészen a bosnyák határig egy háromszáz kilométer hosszú, folyamatos közlekedési kapcsolat jön létre, amely a páneurópai folyosó és a VC korridor részeként funkcionál.
Az év elején egy jelentős mérföldkőhöz érkezünk: végre befejeződhet az M44-es autóút építése, amely 2017 óta tart. A Békéscsabát az M5-ös autópályával összekötő gyorsforgalmi út utolsó, 32,2 kilométeres szakaszának kivitelezése 2022 nyarán indult, a kecskeméti csomópont és Szentkirály között. Az előrejelzések szerint a kivitelező februárban már lehetőséget ad a forgalom számára, hogy birtokba vegye az új szakaszt.
Jelenleg az M44-es autóút 93,3 kilométernyi szakasza készült el, de a jövőbeli bővítések már tervezés alatt állnak. Lázár János, az építési és közlekedési miniszter, Békéscsabára tett látogatása során bejelentette, hogy az autóutat a román határig fogják kiterjeszteni. A még hátralévő 43 kilométeres szakasz megépítése azonban egyelőre várat magára; a tervek elkészítése már folyamatban van, és az Utiber vállalatnak 2028 nyaráig kell befejeznie ezt a feladatot.
Jelenleg intenzíven zajlik az M4-es autóút építése Törökszentmiklós és Kisújszállás között, ahol a legfrissebb információk szerint már a teljes szakaszon elindult az aszfaltozási folyamat. Az autósok eddig összesen 118 kilométernyi gyorsforgalmi úton közlekedhetnek, és a mostani fejlesztés révén további 34,29 kilométeres szakasz válik elérhetővé, így csökkentve a korábban balesetveszélyesnek tartott 4-es főút terhelését. A 133,9 milliárd forintos beruházást a közbeszerzés nyerteseként a Duna Aszfalt kivitelezheti, amelynek 36 hónap áll rendelkezésére a munkálatok befejezésére, várhatóan 2026 közepén zárulhatnak le. Amennyiben ez a szakasz is elkészül, csupán a Kisújszállás és Berettyóújfalu közötti 65 kilométeres rész hiányzik majd az M4-es teljes vonalából, amely a jövőben az M3-as autópálya egyik alternatív útvonala lehet. A beruházási portál szerint ráadásul már létezik engedélyezett kiviteli terv az utolsó szakaszhoz, amelyet az Utiber és a Roden konzorciuma 3,3 milliárd forintért vállalt el.
Az M49-es autóút 45 kilométer hosszúságú szakasza új közlekedési kapcsolatot létesít Nyíregyháza és a román határ, valamint Szatmárnémeti között. A munkálatok 2023 elején vettek kezdetét a Duna Aszfalt kivitelezésében. A projekt két részre oszlik: a nagyobbik, 28,15 kilométeres szakasz, amely Ököritófülpösig terjed, elsőként indult el. Az építési és közlekedési minisztérium szerint ennek befejezése 2026 őszére várható. A második, kisebb, 17,6 kilométeres szakasz tavaly kezdődött el, és a kivitelezőnek összesen 34 hónap áll rendelkezésére a munkálatok elvégzésére, így a teljes projekt befejezése 2027-re prognosztizálható.
Az elmúlt évek egyik fontos változása, hogy az állam lassan kivonul az autópálya-építésekből, és fokozatosan átadja a koncesszoroknak. 2022 ősze óta a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 1237 kilométeren üzemelteti a hazai gyorsforgalmikat, ezzel ők lettek az első számú autópálya-üzemeltető vállalat. A koncessziós társaság ugyanakkor nemcsak üzemeltetésből és a felújításokból veszi ki a részét, hanem a fejlesztésekből is. Az állammal kötött koncessziós szerződés alapján 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi utat kell építeniük, és 299 kilométeren pedig bővíteniük kell a már meglévő hálózatot.
A tervek szerint az M0-s autóút mentén fogják megkezdeni az építkezést, amelynek előkészületei már a tavalyi év óta zajlanak. Azonban ez a fejlesztési folyamat nem áll meg itt: az M1-es beruházás mellett várhatóan 2027-ben az M7-es bővítése és az M200-as projekt is kezdetét veheti.
Az idei építkezések közül kiemelkedik az M100-as autóút tervezett megépítése, amely a jövőben alternatívát nyújthat az M0-s nyugati körgyűrűhöz. Bár 2022-ben az energiaválság miatt a magas költségek akadályozták a projektet, most úgy tűnik, hogy a budai agglomeráció lakói számára egy kis reménysugár bontakozik ki. Menczer Tamás, a térség országgyűlési képviselője nemrégiben a közösségi médiában osztotta meg, hogy hamarosan konkrét intézkedések várhatók az autóút építése kapcsán.