Januártól új irányvonalat vesz a fogyasztóvédelem, amely friss megközelítésekkel és innovatív megoldásokkal kívánja erősíteni a vásárlók jogait és biztonságát.


A fogyasztók mindennapi életében a változások nem gyakorolnak hatást; a korábbi fogyasztóvédelmi kapcsolatok továbbra is fennmaradnak.

Ahogy arról korábban írtunk, a kormány új fogyasztóvédelmi hatóságot hoz létre január 1-jével. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) vezetője Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter lesz.

Magyarországon eddig nem létezett olyan intézmény, amely ilyen széleskörű hatáskörrel bírna. Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára elmondta, hogy az újonnan januártól működő hatóság feladatai közé tartozik a fogyasztóvédelem mellett a kereskedelempolitika, az élelmiszerforgalmazás ellenőrzése, valamint a laborvizsgálatok és országos ellenőrzések irányítása. Ezen kívül figyelemmel kíséri az üzemanyagpiacot és a vendéglátóipart is.

A klasszikus fogyasztóvédelmi feladatok jövő évtől az új kereskedelmi hatóság hatáskörébe kerülnek - hangzott el az ATV műsorában. Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára kifejtette, hogy a kereskedelem felügyelete már az év elejétől az NGM-hez tartozik, míg a fogyasztóvédelem irányítása augusztus 1-jétől kerül a hatóság alá. A kereskedők üdvözlik ezt a lépést, mivel úgy vélik, hogy a terület eddig nem rendelkezett megfelelő kormányzati támogatással. Szerintük a kereskedelmi szektor és a fogyasztóvédelem közötti szoros együttműködés elengedhetetlen a hatékony működéshez.

- A kereskedelem sikerének kulcsa a boldog és elégedett fogyasztó - emelte ki a szakértő -, de sajnos a fogyasztói jogok érvényesítése nálunk még gyerekcipőben jár. Ha ez a helyzet változik, akkor a kereskedelmi szereplők is nagyobb fokú biztonságra számíthatnak. A vállalkozások most reménykednek a helyzet kedvező alakulásában. Fontos, hogy tisztában legyenek azzal, mi az, amit be kell tartaniuk, hiszen eddig vármegyénként eltérő módon értelmezték a hatóságok, hogy mit lehet számon kérni és bírságolni - hangsúlyozta a szakember.

A jogszabálytervezet szerint az élelmiszerfelügyeleti ellenőrzések és vizsgálatok egy része is átkerül az NKFH-hoz a Nébihtől.

Dr. Haraszti Anikó, a fogyasztóvédelmi terület szakértője kifejtette, hogy az ellenőrzési folyamatok várhatóan januártól gyorsabbá és hatékonyabbá válnak. Fontos megjegyezni, hogy a változások nem befolyásolják a fogyasztók mindennapi életét. A vásárlók továbbra is ugyanazokon a kommunikációs csatornákon keresztül jelezhetik elégedetlenségüket, és ezeket a lehetőségeket az üzletekben, valamint a szolgáltatóknál jól látható helyeken - mint például a bejárat közelében vagy a pénztár felett - kötelező kihelyezni.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének hivatalos weboldalán egy helyen találhatóak az összes elérhető fogyasztóvédelmi kapcsolattartók. Az alábbiakban megismerheted azokat:

Békéltető testületek:

A békéltető testület feladatai közé tartozik a fogyasztók és a vállalkozások közötti szerződésekből adódó viták kezelése. Ezek a viták általában a szavatossági és jótállási kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos problémákat ölelik fel.

A békéltető testületek elérhetőségeit itt találhatod meg.

A békéltető testületek működési területét a térképen az alábbi hivatkozásra kattintva tekintheti meg.

Fogyasztóvédelmi hatóság: Az a szerv, amely a vásárlók jogainak védelmét szolgálja, biztosítva, hogy a piacon forgalmazott termékek és szolgáltatások megfeleljenek a biztonsági és minőségi előírásoknak. Feladatai közé tartozik a panaszok kezelése, a fogyasztók tájékoztatása, valamint a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni fellépés. Az ilyen hatóságok célja, hogy a vásárlók bizalommal fordulhassanak a piac szereplőihez, és jogsérelmeik esetén megfelelő támogatást kapjanak.

A fogyasztóvédelmi hatósághoz abban az esetben fordulhatunk, amikor valamilyen fogyasztóvédelmi jogsértést tapasztaltunk egy vállalkozás részéről. A fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok elérhetőségei ide kattintva érhetők el.

Európai Fogyasztói Központ: Az európai fogyasztók jogainak védelme és a határokon átnyúló vásárlások elősegítése érdekében létrehozott intézmény, amely információt és támogatást nyújt a fogyasztóknak, hogy biztonságosan és tudatosan vásárolhassanak az EU-n belül. Az Európai Fogyasztói Központ célja, hogy megkönnyítse a vásárlást, segítse a panaszok kezelését és előmozdítsa a tisztességes piaci gyakorlatokat.

Határon átnyúló jogvitában az Európai Fogyasztói Központ tud segítséget nyújtani, amely itt érhető el.

Ingyenes ügyféltámogatás:

A FEOSZ, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával, ingyenes telefonos és elektronikus ügyfélszolgálatot kínál az érdeklődők számára. A 06-80-630-183-as számot hétfőn, kedden, csütörtökön és pénteken 10:00-16:00 között, szerdán 8:00-16:00, valamint szombaton 8:00-12:00 között érhetik el. Továbbá, kérdéseikkel az alternativsegí[email protected] e-mail címen is fordulhatnak hozzánk.

Pénzügyi fogyasztói panasz: Kedves [Cég neve] ügyfélszolgálat, Szeretném kifejezni a nemrégiben tapasztalt problémámat a pénzügyi szolgáltatásukkal kapcsolatban. Az alábbiakban részletezem a helyzetet, amely aggaszt engem, és remélem, hogy közösen megoldást találunk. [Írd le részletesen a panaszodat, például a szolgáltatás megnevezését, a problémát, és hogy mikor történt.] Kérem, hogy a lehető leghamarabb válaszoljanak, mivel ez a helyzet jelentős hatással van a pénzügyi terveimre. Köszönöm előre is a segítségüket! Üdvözlettel, [Név] [Elérhetőség] [Számlaszám, ha szükséges]

Amennyiben pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos problémánk adódik, a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóvédelmi szervezetéhez nyújthatunk be panaszt az alábbi linken.

Related posts