Csapatbemutatók a megszokottól eltérően: Miért borul fel az idei F1-es téli ütemterv? | M4 Sport


A megszokott kerékvágás felborul az F1-es előszezonban. Az idei évben a sorozat központosított évnyitó eseménye kerül a középpontba, ami jelentős változást hoz a hagyományos autóbemutatókhoz képest. A várakozások szerint csupán néhány új versenygép érkezik a bemutatóra. Ennek hátterében több ok és cél áll: a csapatok a költséghatékonyságra törekednek, miközben a szurkolók izgalma is fokozódik a szezonra való felkészülés során. Az új megközelítés érvei között szerepel a közönség élményeinek gazdagítása és a csapatok közötti versengés fokozása is.

Nem teljesen a megszokottak szerint alakul az idei téli holt idény a Forma-1-ben. Január második felében pár teszttel ugyan már kezd életjelet adni magáról a sorozat, ám a naptárunk egyelőre igencsak szellős, hiszen eddig mindössze két istálló erősítette meg a hivatalos autóbemutatójának időpontját. Az ok: mivel a 2025-ös évben a 75. születésnapját ünnepli a Forma-1, február 18-ára szerveztek egy központi évnyitó eseményt Londonba.

A program következő izgalmas eseményei a következőképpen alakulnak: február 14-én a Williams bemutatja a 2025-ös új autóját, amelyet egy különleges átmeneti festéssel láttak el. Ezt követően, február 16-án a Haas filmes bejáratót tart Silverstone-ban, szintén egy egyedi festéssel. Végül, február 19-én a Ferrari leleplezi és először viszi pályára az idei modelljét. Érdekesség, hogy több csapat nem tervez bemutatót a londoni eseményen kívül. Különösen figyelemre méltó a Mercedes döntése, akik idén eltérnek a megszokottaktól: nem tartanak filmes bejáratást Silverstone-ban, és csak a bahreini teszt kezdetének napján, február 25-én mutatják be a W16-os autójukat, miközben Londonban csupán az idei festést fogják megjeleníteni.

A Williams ennek következtében négy nappal előbb leplezi le különleges festésű autóját, míg a Ferrari a londoni évnyitót követő napra időzíti a saját bemutatóját. Információk szerint az Aston Martin is ezt az utat választja, míg több csapat inkább lemond a saját bemutatójáról.

Hogy pontosan mi lesz majd látható az "F1 75" eseményen, az még nyitott kérdés. Az F1 csak festésbemutatóként merte emlegetni, hiszen erre kapott garanciát a csapatoktól. Akik az új autókra és új technikai megoldásokra kíváncsiak, azok számára alighanem csalódás lesz az esti időpontban rendezett show-műsor. Más szemszögből nézve talán nem veszítünk sokat pár külön csapatbemutató elmaradásával, hiszen évek óta jellemző gyakorlat, hogy a csapatok csak manipulált, megtévesztő grafikákat tesznek közzé az autójukról, vagy régi autókat mutatnak be úgy, mintha azok lennének az újak. A szabályok stabilitása miatt nagy változásokra pedig eleve nem számíthatunk az autók külsejében.

A Ferrari és a Williams ragaszkodása a saját eseményükhöz teljesen érthető. A Ferrari esetében Lewis Hamilton, míg a Williamsnél Carlos Sainz debütál idén, ami hatalmas lehetőséget jelent a marketing szempontjából. Mindkét csapat számára fontos, hogy ezt az alkalmat kihasználják, hiszen egyikük sem szeretné, ha ez a lehetőség kárba veszne.

Az F1 szempontjából a londoni esemény kiemelkedő marketing lehetőségeket rejt magában. A 24 idei nagydíjhétvége mellett, valamint a versenyhétvégéhez hasonlóan kezelt bahreini előszezoni teszt után most egy új rendezvény is bekerült a naptárba. Ez az új esemény nem csupán extra bevételi forrást jelent, hanem reklámlehetőségeket is biztosít a sorozat számára – éppen olyat, amire a Liberty Media érkezése óta áhítozik.

Az év eleji bemutatók manapság inkább a szponzorok világát tükrözik, mintsem az új autók és a technikai újítások iránti szenvedélyt. Miközben a csapatok a legújabb technológiai megoldásaikat titokban tartanák az ellenfeleikkel szemben, az új dizájnok, matricák és logók bemutatása mindenki számára fontos, hiszen ezeken keresztül próbálnak eljutni a legszélesebb közönséghez.

Az "F1 75" esemény bejelentésekor a fogadtatása már önmagában is vegyes érzéseket keltett, részben a benne rejlő kettősség miatt. A központi bemutató, amely a csapatok számára kihívások elé állította őket, sok fejtörést okozott. Ennek ellenére a múlt szezon végén a csapatfőnökök próbálták a lehető legpozitívabban értékelni az F1 új koncepcióját.

"A szabályok nem változnak, szóval kicsit olyan lesz ez, mint az NFL draftja, csak nem lesz olyan nagy jelentőségű a következmény szempontjából. Szerintem ezt népszerűsítenünk kell, ahogy a tesztet is. Stefano (Domenicali, az F1 ügyvezetője) és a Liberty szerintem igazán jó munkát végez ezzel."

Wolff hangsúlyozta, hogy a Liberty ilyen irányú törekvéseivel kapcsolatban, még ha sok kritika is éri őket, valós és megalapozott indítékok és érvek állnak a háttérben.

Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke, megosztotta gondolatait: "Teljesen egyetértek Totóval, ez egy igazán különleges esemény. Nem ez az első alkalom, hogy a csapatok az előző évi autót hozzák el a bemutatóra, ez már korábban is többször előfordult. Az esemény maga a lényeg, hiszen egy ilyen rendezvényen nem a legapróbb részleteket vagy a padlólemez szegélyeit figyeljük, amikor az autót bemutatják. A múltban előfordult, hogy a bemutatóautókra olyan elemeket szereltünk, amelyek nem tükrözték a valóságot. Most viszont nem hamisítványokról van szó, hanem a tavalyi modellről, ami szép festéssel fog rendelkezni. Az egész inkább a szurkolók és a versenyzők élményéről szól, és úgy vélem, hogy ez egy remek alkalom lesz. Nem szabad mindent kritikával illetnünk."

Related posts