**2025-ös évközi adóváltozások: Cégvezetők figyelmébe ajánlott tudnivalók** A 2025-ös év közepén számos fontos adóváltozás lép életbe, amelyeket a cégvezetőknek érdemes alaposan megismerniük. Ezek a módosítások jelentős hatással lehetnek a vállalatok pén


2025-ben az adózás rendje jelentős átalakulásokon megy keresztül, amelyek főként jogtechnikai és jogalkalmazási szempontokat érintenek. A közelgő módosítások az adózás rendjéről szóló törvényben (Art.) és az adóigazgatási rendtartásról szóló törvényben (Air.) lépnek életbe. A HÍD Consulting szakértői segítségével az alábbiakban összegyűjtöttük azokat a lényeges változásokat, amelyek különösen fontosak lehetnek a cégvezetők számára.

Adótitok megismerése indokolt esetekben

Egy vállalat adótitoknak minősülő információi, mint például az adótartozásra vonatkozó adatok, általában kizárólag a cég törvényes képviselője, illetve a vezető tisztségviselő által meghatalmazott személyek számára hozzáférhetők. Azonban számos esetben a vállalat tulajdonosainak is lehet jogos érdeke ezen információk megismerésében. Újdonság, hogy a gazdasági társaságok nem vezető tisztségviselő tagjai és részvényesei is hozzáférhetnek az adótitoknak minősülő tartozás összegéhez, amennyiben céljuk a cég adótartozásának rendezése, hogy ezzel biztosítsák a további működést. Ezzel a lehetőséggel azonban praktikus okokból nem élhetnek a nyilvánosan működő részvénytársaságok.

Érdemes megemlíteni, hogy a közelmúltban bekövetkezett változtatások között szerepel az adótitkokra vonatkozó szabályozás módosítása, amely lehetővé teszi, hogy az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvény (Efo. tv.) keretében a munkaviszony elektronikus bejelentése során az alkalmazás automatikusan tájékoztassa a bejelentőt arról, hogy a bejelentett személy még mindig megfelel-e az Efo. tv. által előírt időtartamkorlátnak. Ez a lépés segíthet a jogszabályok betartásában és a foglalkoztatási folyamatok átláthatóságának növelésében.

Mentesülés a be nem jelentett egyszerűsített foglalkoztatás büntető következményei alól

A be nem jelentett foglalkoztatott után kiszabott mulasztási bírság alól az adózó bizonyos körülmények között mentesülhet, ha korábban helyes bevallást nyújtott be. E kedvezmény kiterjed az egyszerűsített foglalkoztatási jogviszonyokra is. A módosítás értelmében a NAV nem fog bírságot kiszabni a be nem jelentett egyszerűsített foglalkoztatottak esetében, amennyiben az adózó...

A láncolatos áfaügyletek ellenőrzési határideje meghosszabbításra került.

Az adóellenőrzést érintő legújabb fejlemények közé tartozik, hogy a láncolatos ügyletek, amelyek több adózót is érintenek, esetében az ellenőrzési határidők jelentősen megnövekednek. E változtatás célja, hogy az adóhatóság alapos és megalapozott megállapításokat tudjon tenni ezekben az összetett ügyekben. Az új szabályozás szerint a megbízható adózók számára az adóellenőrzés maximális időtartama 365 napra terjedhet ki, míg más adózók esetében ez akár 540 napra is meghosszabbítható.

Közzétételi listáról való lekerülés lehetősége: A közzétételi lista egy fontos eszköz, amely lehetőséget biztosít arra, hogy nyilvános információkat osszunk meg. Azonban bizonyos esetekben szükségessé válhat, hogy valaki eltávolítsa magát erről a listáról. Az eljárás általában magába foglalja a megfelelő dokumentáció benyújtását és a szükséges indoklás megadását. Fontos, hogy a lekerülés iránti kérelmet alaposan előkészítsük, figyelembe véve a vonatkozó jogszabályokat és irányelveket. A sikeres eltávolítás érdekében érdemes szakértői tanácsot igénybe venni, hogy minden szükséges lépést pontosan követhessünk.

Az adózó évente egy alkalommal igényelheti, hogy eltávolítsák a be nem jelentett munkavállalókat tartalmazó nyilvános listáról, amennyiben legfeljebb 5 dolgozót nem jelentett be, és a kiszabott bírságot határidőre rendezte. A közzétételhez kapcsolódó bírság mértéke tízszerese a mulasztásért kiszabott büntetésnek.

A bírságok mértéke emelkedik, és új szabályok lépnek életbe az üzletek zárásával kapcsolatban.

Egyes adminisztratív kötelezettségek felhívás ellenére történő elmulasztása esetén a kiszabható bírság maximuma 200 ezer forintra nő nem természetes személyeknél. A NAV jogosult lesz üzletlezárást elrendelni az online pénztárgépek szabálytalan használata esetén is. Újdonság, hogy az üzletlezárással kapcsolatos fellebbezésnek halasztó hatálya lesz a lezárás végrehajtására.

A helyszíni ellenőrzés folyamata egyre inkább átkerül a digitális térbe.

A jövőbeli helyszíni ellenőrzések alkalmával lehetőség nyílik elektronikus jegyzőkönyv létrehozására. Ezt a dokumentumot a jelenlévő személy minősített elektronikus aláírással, vagy ha ilyen nem áll rendelkezésre, biometrikus kézi aláírással fogja hitelesíteni.

A 2025-ös évközi adóváltozások számos aspektust érintenek a vállalkozások működésében, kiemelten az adminisztratív kötelezettségek, az ellenőrzési határidők és a szankciós rendszerek terén. Bár a legtöbb módosítás technikai jellegű, ezek gyakorlati következményei nem elhanyagolhatóak, főként a cégvezetők és a pénzügyi-számviteli szakemberek számára. Ezért fontos, hogy a vállalkozások időben felkészüljenek az új szabályozásokra, elkerülve ezzel a bírságokat, és biztosítva, hogy megfeleljenek a jogszabályi előírásoknak – hangsúlyozza dr. Juhász Péter, a HÍD Consulting adószakértője.

Related posts