A magyar kormány kész lépéseket tenni, ha az üzemanyagárak jelentősen eltérnének a régiós átlagoktól.
Amint a Portfolio több cikkben megírta: az amerikai pénzügyminisztérium orosz olajszektort és árnyékflottát érintő január 10-i szankciói egyrészt felverték az Európában is irányadó Brent árát közel 80 dollárra, mivel az orosz olaj legnagyobb eddigi vásárlói is a közel-keleti fajtákhoz fordultak, másrészt a tengeri szállítmányozási díjak is drágultak, harmadrészt a régiónkban a szerb NIS finomítót ért amerikai szankció a késztermékek piacán okoz árfelhajtó tényezőt.
Utóbbi kapcsán az NGM megjegyzi, hogy
Hazánk üzemanyag-ellátásának körülbelül 20-30%-a külföldről érkezik, ami azt jelenti, hogy a nemzetközi piaci tendenciák közvetlen és azonnali hatással vannak a belföldi kínálatra és az üzemanyagok árára.
A közlemény nem említette a januártól életbe lépő hazai jövedéki adóemelés várható áremelő hatását sem.
A tárca hangsúlyozza, hogy a kormány számára kiemelt prioritást jelent, hogy "a hazai üzemanyagárak a szomszédos országok átlagához képest alacsonyabb szinten maradjanak". Ezen a téren az NGM megjegyzi, hogy a referencia időszak elemzése alapján a szomszédos országokban egy liter benzin átlagosan 637 forintba került, míg Magyarországon egyetlen forinttal alacsonyabb áron, 636 forintért lehetett beszerezni. A dízel esetén viszont a szomszédos országokban tapasztalt 654 forintos átlagárnál a hazai dízel ára egy forinttal magasabb, tehát 655 forintba került.
Az Európai Bizottság legújabb statisztikái szerint "a magyar kutak átlagárai összhangban állnak a környező országok üzemanyagárainak alakulásával." Ezt követően azonban egy figyelmeztető megjegyzés is elhangzott:
Amennyiben ez a helyzet romlik, a kormány kész minden rendelkezésére álló eszközt bevetni a beavatkozás érdekében.