Jövőre fogja megérezni a Red Bull a tavalyi fellendülés következményeit.


A Red Bull csapatfőnöke részletesen kifejtette, miért térnek el a többi csapat fejlesztési irányvonalától. Eközben Max Verstappen, bár büszkén emlékezik vissza a szingapúri verseny eredményére, a világbajnoki cím szempontjából nem mutatott túlzott lelkesedést.

Bár Max Verstappen és a Red Bull Szingapúrban egyértelműen bizonyította, hogy a monzai és bakui győzelmek nem csupán a csapat erejének, hanem a McLaren gyengeségeinek is köszönhetők, a verseny után tapasztalható volt a holland versenyző hangulatának komorodása. Verstappen a 2. helyen zárta a futamot George Russell mögött, ezzel sikeresen megelőzte mindkét McLarent, de ez csak 3 pontot hozott a Lando Norris előtti hátrányából, míg az összetett éllovas Oscar Piastrihoz képest még mindig 63 pont a különbség. A helyzet tehát nem tűnik rózsásnak számára, és a verseny után érződött a feszültség a csapat körül.

Mivel hátra van még 6 futamhétvége, köztük 3 sprint versennyel, összesen 174 pont szerezhető. Ez azt jelenti, hogy Verstappennek átlagosan 10,7 ponttal kellene megelőznie Piastrit ahhoz, hogy megvédje világbajnoki címét, miközben Norrisra is figyelnie kell. Ebből világosan látszik, hogy a hollandnak nem elegendő az összes hátralévő versenyt és sprintet megnyernie - ami, valljuk be, meglehetősen ambiciózus cél -, hiszen ahhoz, hogy ekkora pontkülönbséget tudjon átlagolni, Piastrinak rendre a dobogóról kellene lemaradnia. Más szóval, Verstappennek szüksége lenne legalább egy újabb nullázásra az ausztráltól a bakui kudarc után, így nem meglepő, hogy Szingapúrban nem volt túlságosan optimista a világbajnoki esélyeivel kapcsolatban.

"Ahhoz, hogy győzni tudjunk, dominálnunk kell, és sajnos ezen a hétvégén nem sikerült ezt megvalósítani. Emiatt nem tudtuk elég jól teljesíteni a feladatunkat - válaszolt arra a kérdésre, hogy lát-e esélyt az 5. világbajnoki címre idén. Ma nyernünk kellett volna, de végül nem sikerült. A szezon elején már így is túl sok pontot veszítettünk, ez egyértelmű. Most csak annyit tehetünk, hogy lépésről lépésre haladunk a versenyeken. Minden tőlünk telhetőt megpróbáltunk, bár ez a pálya továbbra sem a kedvencünk, és az autónk sem működött tökéletesen. Ennek ellenére a második helyezés így is figyelemre méltó eredmény."

Verstappen a lágy gumikkal vágott neki a versenynek, remélve, hogy a rajtnál sikerül átvennie a vezetést, de ez a terv nem valósult meg. "Mivel nem tudtam előrébb lépni, a verseny egy tipikus gumikezelős csatává alakult. Igyekeztem minél tovább életben tartani a lágy gumikat, amíg elérhetem a megfelelő pillanatot a kiállásra. Tudtam, hogy még a kemény gumi is hosszú kihívások elé állít majd. Az én gumiabroncsaim 6-7 körrel idősebbek voltak George-énál és Lando-énál, így nem volt egyszerű dolgom" - osztotta meg gondolatait az FIA sajtótájékoztatóján.

Egész verseny alatt küzdöttem a váltásokkal – mind lefelé, mind felfelé –, ami nem igazán segítette a helyzetemet. Az autó egyensúlya sem volt ideális, így a második hely volt a legjobb eredmény, amit elérhettünk ma. Még ha a balansz tökéletes lett volna, ha az első kanyar után meg is tartom a második pozíciót, akkor is csak ezt a helyezést tudtam volna megcélozni. Itt ez a rendszer működik. Ha nem történik semmi váratlan, mint például egy biztonsági autós helyzet vagy más lehetőség, akkor az az eredmény marad, amit az első kanyar után foglalsz el.

Verstappent ezután a Red Bull előrelépéséről kérdezték. "Szerintem az elmúlt néhány verseny során egyértelműen sokat javultunk - felelte. - Voltak dolgok, amiket ezen a hétvégén csináltunk, és ezeket valószínűleg újra meg kell vizsgálnunk a következő futamokra. De nincs semmi sokkoló, vagy olyan, hogy ne tudnánk, hová tűnt a tempó. Egyszerűen csak vannak dolgok, amiket elemeznünk kell, és remélhetőleg a jövő hétvégén egy kicsit jobbak lehetünk."

Miközben a csapat különféle technikákkal próbálja optimalizálni autóját, a Red Bull Szingapúrba egy vadonatúj első szárnyat is elhozott. Ez a lépés meglepő, tekintettel arra, hogy jövőre radikálisan megváltoznak a szabályok, és a csapatok már jelentős részüket, vagy akár az összes erőforrásukat a következő év modelljére összpontosították.

A versenytempóban Verstappen ugyan elmaradt a McLaren teljesítményétől, ám az időmérőn sikerült kiemelkedően teljesítenie, így biztosította a Szingapúrban elérhető legfontosabb pályapozíciót. Közben Laurent Mekies, a Red Bull csapatfőnöke is megosztotta gondolatait, kijelentve, hogy „az általunk feltárt problémák nem csupán az alacsony leszorítóerőre vonatkoznak”, ami bizakodásra adhat okot a Red Bull szurkolói számára.

Ráadásul Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke is hangsúlyozta, hogy a szingapúri teljesítmény egyértelműen jelzi, miszerint a Red Bull a padlólemez folyamatos finomításával és az új első szárny bevezetésével kezd dominálni az autója eddigi legnagyobb gyengeségei felett. Ugyanakkor ennek a stratégiának jövőre akár komoly következményei is lehetnek.

Mekies arra is felhívta a figyelmet, hogy az idei autó hosszan tartó fejlesztése jelentős hátrányt jelent a Red Bull számára a 2026-os szabályváltozásokra való felkészülésben. Míg más csapatok, köztük a McLaren, már jóval korábban áthelyezték a hangsúlyt, ez a helyzet a Red Bullra nézve komoly kihívásokat rótt. Természetesen felmerül a kérdés, hogy vajon ez a megközelítés hozzájárult-e Max Verstappen megtartásához, de a csapatfőnök hangsúlyozta, hogy elengedhetetlen volt feltárni azokat a problémákat, amelyek régóta hátráltatták a fejlesztéseket, és amelyek komoly akadályokat gördítettek az autó teljesítménye elé különböző területeken.

Mekies a The-Race.com-nak kifejtette, mennyire kulcsfontosságú, hogy alaposan átvizsgáljuk, van-e még tartalék a projektben. Elengedhetetlen, hogy a végére érjünk a dolgoknak, hiszen a következő évi projektet, még ha a szabályozások gyökeresen eltérőek is lesznek, ugyanazokkal az eszközökkel és módszerekkel fogjuk megvalósítani. Különösen lényeges, hogy az idei autó teljesítményét validáljuk, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az adatértelmezési módjaink helyesek, a fejlesztési irányunk megfelelő, és hogy mi áll ezen fejlesztési szint mögött. Ez a biztos alap segíthet a téli időszakra a következő évi autó fejlesztésében.

"Nyilvánvaló, hogy ennek van egy költsége a 2026-os projekt szempontjából, de mi úgy gondoljuk, hogy ez a számunkra megfelelő cserearány, anélkül, hogy bármilyen más csapat tevékenységét megítélnénk." - mondta.

A Red Bull számára tehát kulcsfontosságú, hogy a 2026-os projekt szempontjából alaposan megértse az idei autót és a rendelkezésre álló eszközeit. Az emberben azonban óhatatlanul felmerül a gondolat, hogy mivel a csapat jövőre története során először saját gyártású (a Ford technikai támogatásával készült) motorral áll rajthoz - amelyről Mekies korábban kifejtette, hogy nem ábrándoznak arról, hogy azonnal a Ferrari vagy a Mercedes szintjén teljesítenek -, ezért az idei évben minden lehetőséget ki akarnak használni a győzelmek megszerzésére, és a lehető legjobb helyezést szeretnék elérni a szezon végén. Jövőre ugyanis valószínűleg sokkal kisebb eséllyel pályáznak majd a dobogós helyezésekre.

Related posts