Jogosítványszerzés: Új szabályozások lépnek életbe, köztük a kezdő sofőrök számára bevezetett két év próbaidő, emellett pedig számos egyéb jelentős változás is vár ránk.


Az Európai Parlament véglegesen megszavazta a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok módosításait. A nemzeti kormányok számára három plusz egy év áll rendelkezésre ahhoz, hogy integrálják ezeket a változtatásokat a saját jogi kereteikbe.

Az Európai Parlament kedden megerősítette a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok aktualizálását. A jogalkotók célja, hogy javuljon a közúti közlekedés biztonsága, és csökkenjen az EU közútjain évente közel 20 000 halálesettel járó ütközések száma.

Íme a korszerűbb uniós jogosítványszabályok lényege:

A képviselők egyhangúlag támogatják a jogosítványok uniós szintű szabályozásának átalakítását, amely új követelményeket állít fel a kezdő sofőrökre, bevezeti a digitális jogosítványt, valamint a vezetéstől való eltiltásra vonatkozó új irányelveket.

A járművezetői vizsgák során a jogosítványszerzés érdekében immár új, fontos témák kerülnek előtérbe. A vizsgák során a holttérrel kapcsolatos kockázatok, a vezetéstámogató technológiák, az ajtók biztonságos nyitása, valamint a telefonhasználat következtében fellépő figyelemelterelés veszélye is kiemelt figyelmet kap. A képviselők javaslatára az új képzési és vizsgakövetelmények fokozottan hangsúlyozzák a kockázatok tudatosítását, különösen a gyalogosok, gyermekek, kerékpárosok és más potenciálisan veszélyeztetett úthasználók védelme érdekében.

A motorkerékpárok és gépjárművek vezetői engedélyeinek érvényességi ideje 15 évre emelkedne, ugyanakkor a tagállamoknak lehetőségük nyílik arra, hogy ezt az időtartamot 10 évre csökkentsék, ha a vezetői engedély egyúttal személyazonosító okmányként is funkcionál. A tehergépjárművek és autóbuszok esetében viszont az engedélyek érvényességi ideje csupán 5 év lenne. Külön figyelmet fordítanának a 65 éven felüli járművezetőkre, akik esetében a tagállamok dönthetnek az engedélyek érvényességi idejének csökkentéséről. Ezzel a lépéssel céljuk, hogy gyakrabban végezzenek orvosi ellenőrzéseket, valamint frissítő tanfolyamokat biztosítsanak a vezetők számára.

Az első járművezetői engedély megszerzéséhez vagy megújításához a kérelmezőknek kötelezően részt kell venniük egy orvosi vizsgálaton, ahol a látásuk, valamint a szív- és érrendszeri állapotuk kerül felmérésre. Az Európai Unió tagállamai azonban lehetőséget kapnak arra, hogy a személygépkocsik és motorkerékpárok vezetői számára az orvosi ellenőrzést helyettesítsék egy önértékelő kérdőívvel, vagy bármely más, nemzeti szinten kidolgozott alternatív rendszerrel.

Az uniós előírások most először vezetik be a kezdő járművezetők számára a legalább kétéves próbaidőt. Ezen időszak alatt szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk: például súlyosabb következményekkel jár, ha alkoholt vagy kábítószert fogyasztva ülnek a volán mögé, vagy ha nem használják a biztonsági övet, illetve a gyermekbiztonsági rendszereket.

Továbbá, a 17 éves fiatalok is megszerezhetik a B kategóriás járművezetői engedélyt, azonban 18 éves korukig csak egy tapasztalt sofőr mellett vezethetnek.

A hivatásos gépjárművezetők hiányának csökkentése érdekében az új szabályozások lehetővé teszik, hogy a fiatalabb korosztály tagjai is megszerezhessék a tehergépjármű-vezetői engedélyt (C kategória) már 18 éves korban, illetve az autóbusz-vezetői engedélyt (D kategória) 21 évesen. A feltétel csupán annyi, hogy a jelentkezők rendelkezzenek a szükséges szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Amennyiben ez a bizonyítvány hiányzik, akkor a járművek vezetéséhez a 21. illetve 24. életév betöltése elengedhetetlen.

Az új szabályozások célja, hogy a mobiltelefonon elérhető digitális vezetői engedély fokozatosan az Unióban az elsődleges jogosítványformátummá lépjen elő. A képviselők azonban ügyeltek arra, hogy a járművezetők megőrizzék jogukat a hagyományos, fizikai jogosítvány igénylésére is. Ezt a kérelmet ráadásul indokolatlan késedelem nélkül, általában három héten belül teljesíteni kell.

A határokon átnyúló büntetések végrehajtásának megerősítése érdekében, valamint a külföldi tartózkodás alatt elkövetett gondatlan járművezetés visszaszorítása céljából a járművezetői engedélyek visszavonását, felfüggesztését vagy korlátozását a jövőben a kiállító uniós ország felé is továbbítják. A nemzeti hatóságoknak ezentúl sürgősen értesíteniük kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről, ideértve az ittas vagy kábítószer hatása alatt történő vezetést, a halálos baleseteket, valamint a sebességhatár jelentős túllépését (például 50 km/h-val való túllépést) követően hozott eltiltási intézkedésekről.

Az új szabályok az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetésüket követő 20. napon lépnek hatályba. Az uniós országoknak három év alatt kell átültetniük ezeket az új szabályokat nemzeti jogrendjükbe, és további egy év áll rendelkezésükre arra, hogy felkészüljenek azok végrehajtására.

A Parlament vezetői engedélyekkel foglalkozó jelentéstevője, Jutta Paulus (Zöldek/EFA, Németország) kifejtette, hogy "2030-ra az új európai vezetői engedélyről szóló irányelv bevezetésével a digitális vezetői engedély válik elérhetővé, ugyanakkor a polgárok továbbra is dönthetnek a mobilalkalmazás és a hagyományos, fizikai kártya között. A vezetői oktatás terén fontos változásokra lehet számítani, hiszen a gyalogosok és kerékpárosok biztonságának érdekében új elemeket integrálnak. Az önkéntesek, mint a tűzoltók és mentők, könnyebben juthatnak majd hozzá a mentőjárművek vezetéséhez, míg az új képzési és elismerési szabályozások révén a közlekedési szakmák vonzóbbá és könnyebben elérhetővé válnak. Ezek a fejlesztések közvetlenül hozzájárulnak az európai polgárok mindennapi életének javulásához."

A Parlament járművezetéstől való eltiltásokkal foglalkozó jelentéstevője, Matteo Ricci (S&D, Olaszország) kiemelte: "A mai nap mérföldkőnek számít a közúti biztonság növelésében. Az egyértelmű és időszerű szabályok bevezetése a súlyos szabálysértések esetén a vezetési jogosultság felfüggesztésére nemcsak a felelős autósokat védi, hanem az egész közösség érdekeit is szolgálja. Az erősebb és hatékonyabb ellenőrzési és végrehajtási mechanizmusok bevezetése hozzájárul a balesetek megelőzéséhez, ezzel értékes életeket mentve."

A járművezetői engedélyekre vonatkozóan frissített uniós szabályozás a közúti közlekedésbiztonsági csomag szerves részét képezi. Ezt a csomagot a Bizottság 2023 márciusában terjesztette elő, célja pedig a közlekedésbiztonság javítása minden közúthasználó számára. A tervezet hangsúlyozza a 2050-re kitűzött ambiciózus célt, miszerint a közlekedési balesetek következtében bekövetkező halálesetek és súlyos sérülések száma nullára csökkenjen, ezt az elképzelést pedig "Zéró-elképzelésnek" nevezik.

Related posts