Íme néhány tipp a biztonságos autózásra a forró nyári napokon, hogy elkerülje a kellemetlenségeket: 1. **Hűtés és szellőzés**: Mielőtt elindulna, szellőztesse ki az autót, hogy a forróságot eltüntesse. Nyissa ki az ajtókat, és kapcsolja be a klímát, hog

Újra itt van a tűző nyár, és ennek következményeit sokan a saját bőrükön érzik: a leégés mellett a rosszabb éjszakai alvás miatt fáradtság gyötörheti az embert, ami fokozott stresszhez és a reakcióidők megnyúlásához vezethet. Ez különösen veszélyes lehet, ha valaki volán mögé ül. Képzeljük el, milyen kellemetlen beülni egy olyan autóba, amelynek belseje akár 70-80 fokra is felmelegedett! Ráadásul a technika sem bírja jól a hőséget, így érdemes néhány óvintézkedést hozni, hogy biztonságban maradhassunk az utakon.
Természetesen a saját- vagy mélygarázsban álló kocsiba a legkellemesebb beülni, ám erre közel sincs mindig lehetőség. Ha a szabadban kell parkolni, a nap járására ügyelve válasszunk mindig árnyékos helyet - ám ez azzal is jár, hogy a fényezés megóvása érdekében rendszeres mosásra lesz szükség a lehulló termések, illetve madárürülék miatt. Sokat segít, ha résnyire lehúzva hagyjuk körben az ablakokat, de erre a jelképes értékű kocsikat kivéve inkább zárt telken kerítsünk sort, hiszen a tolvajok másként értelmezik a nyári szabadság fogalmát.
Célszerű legalább az első szélvédőt kívülről vagy belülről ezüstös napvédővel letakarni, ez a műszerfalat is óvja a kirepedezéstől. Különösen a sötét színű bőrkárpit okozhat kellemtelen pillanatokat, tanácsos azt világos színű, könnyed textillel letakarni. És a legfontosabb, sosem eleget ismételt alapszabály: gyermeket vagy kisállatott még percekre sem hagyjunk az utastérben, ha nem jár a motor és megy a klímaberendezés!
Könnyű, lehetőség szerint világos ruhában szélszerű kormány mögé ülni, és alighanem a jó minőségű napszemüveg előnyeit is felesleges ecsetelni. Kerülendő a mezítláb vezetés, hiszen vészhelyzetben sokkal nagyobb erőt tudunk kifejteni a fékpedálra lábbeliben, mint csupasz talppal. Nem célszerű a légkondicionáló feltöltésén vagy javításán spórolni, de ha mégsem működik a rendszer, vagy eleve nem szerelték fel vele az autót, különösen gondot kell fordítani a megfelelő szellőztetésre, a hosszabb utaknál beiktatott pihenésre és a folyadékutánpótlásra.
Működő klímás autónál kétféle módszert érdemes alkalmazni az utastér gyors lehűtésére: vagy már indulás előtt járatni a rendszert (ez számos új modellről akár okostelefonról megtehető), vagy pedig indulás után az ablakok lehúzásával gyorsan átszellőzteni a kocsit, és a forró levegő távozása után aktiválni a légkondit. Túl a megfázás veszélyén, az eltúlzott hőmérséklet-különbség (kint 38 fok, bent 18) az emberi szervezetnek is komoly terhelést jelent, érdemes tehát nem jégveremmé változtatni az utasteret, és gondosan megválasztani a légbefúvás irányát.
A nyári meleg és a hosszabb nyaralások során kiemelten fontos, hogy különös figyelmet szenteljünk autónk karbantartásának. A hűtőfolyadék szintjének rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen, és érdemes szakemberhez is fordulni, hogy a teljes rendszer állapotát átvizsgálják. Sajnos még mindig előfordul, hogy az út szélén megáll egy lerobbant autó, amelynek motorháztetője alatt felfelé száll a gőz. A megszokott rutin mellett érdemes gyakrabban ellenőrizni az olajszintet is, hiszen a hőség hatására az olaj viszkozitása csökkenhet, így kevésbé tudja megfelelően kenni az alkatrészeket. Ne hagyjuk, hogy a nyári kalandokat egy váratlan autóprobléma árnyékolja be!
Különösen nagy terhelésnek vannak kitéve a forró aszfalton a gumiabroncsok. Mint arra a hazai abroncsgyárat működtető Hankook szakértői felhívják a figyelmet, rendszeresen kell ellenőrizni és szükség esetén korrigálni a nyomást (gyári értékre, és hideg guminál!), mert ha lapos, akkor a túlmelegedést és a defektet kockáztatjuk. Akadnak olyanok, akik a kopott téli abroncsot nyáron "járják le", ennek azonban komoly biztonsági kockázatai vannak: a fellágyuló keverék miatt jelentősen nő a fékút, és szivacsos érzés mellett a kocsi irányíthatósága is csorbát szenved.