A NAV 2024-es transzferár-ellenőrzései során elsősorban az alábbi területekre helyezte a hangsúlyt.


A Deloitte legújabb webináriuma a transzferárazás szabályozási és gyakorlati kihívásait tűzte ki középpontjába. Az esemény során az adótanácsadó szakemberek mellett a NAV képviselője is megosztotta tapasztalatait a résztvevőkkel. Különösen figyelemre méltó volt Maqsoudi Ali, a NAV Ellenőrzési Kapcsolattartó és Információhasznosítási Főosztályának Transzferár Osztályát vezető szakember, aki részletesen bemutatta az adóhatóság ellenőrzési stratégiáját és az aktuális fókuszpontokat, amelyek a transzferárak területén relevánsak. Az online esemény lehetőséget biztosított a szakmai diskurzusra és a legfrissebb információk megosztására a résztvevők között.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jelenlegi ellenőrzési stratégiája két fő irányvonal köré épül. Először is, a figyelem középpontjában azok az ágazatok állnak, amelyek nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőséggel bírnak, különös tekintettel a kapcsolt vállalkozások szerepére. Másodszor, a NAV a különböző információcserékből és adatszolgáltatásokból származó adatokat használja fel a kockázati trendek azonosítására. Ezen eljárások egyik kulcseleme a 2022. évtől érvényes transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség, amelynek keretében már az első évben hatezer adózó teljesítette az adatszolgáltatási kötelezettségét, és összesen tizenkilencezer tranzakcióról nyújtottak információt.

"A NAV-nak egy elég összetett kockázatelemzési modellje van, amit az elmúlt években hoztunk létre, illetve folyamatosan fejlesztünk. Ennek az egyik fő eleme a transzferár-adatszolgáltatás, a 2023-as adatokat nemrégiben dolgozták fel informatikai szakembereink" - hangsúlyozta Maqsoudi Ali, a NAV Ellenőrzési Kapcsolattartó és Információhasznosítási Főosztály Transzferár Osztályának vezetője a Deloitte webináriumán és hozzátette, hogy iparágakat tekintve pedig az adóhatóság kiemelten vizsgálja az autó- és gyártóipari ágazatokat: "Az autóiparral immáron harmadik éve foglalkozunk transzferár-ellenőrzési szempontból. Ennek a legfőbb oka az, hogy egy nemzetgazdaságilag jelentős ágazatról van szó, és az első év tapasztalatai már azt mutatták, hogy bizony vannak elég súlyos transzferárazási hiányosságok, problémák".

Egy másik lényeges terület, amely a NAV figyelmének középpontjába került, a tartósan veszteséges működés, különösen az autóipar és más jelentős gyártóágazatok esetében. Az adózóknak ezért rendkívüli figyelemmel kell eljárniuk, hogy alaposan bemutassák és megindokolják a veszteségek hátterét, legyenek azok új termékek bevezetéséhez kapcsolódó kiadások vagy a piaci környezet romlásából adódó problémák.

E mellett az ellenőrzések során a pénzügyi tranzakciók, ezeken belül a hitelezési és cash-pool ügyletek is egyre nagyobb figyelmet kapnak. "Egy jól megtervezett cash-pool rendszer bevezetése jelentős előnyökkel járhat a vállalatcsoportok likviditáskezelésében, a kamatköltségek csökkentésében és a pénzügyi kockázatok minimalizálásában, azonban fontos azt a transzferár-szabályoknak is megfelelően előkészíteni. Részletesen meg kell vizsgálni, hogy ki, milyen pozícióban van a cash-pool tranzakcióban, mely entitás a cash-pool-leader, és az az entitás milyen minőségben támogatja a cash-poolt (adminisztratív vagy komplex treasury tevékenység formájában)" - mondta Prágay-Szabó Balázs, a Deloitte adóosztályának szenior menedzsere.

Továbbá alapvető fontosságú, hogy az adózók megfelelően dokumentálják a további pénzügyi tranzakciók, mint például a csoporton belüli kölcsönök árazását és hatásait.

A vállalatok közötti szolgáltatások, különösen a menedzsment díjak precíz kezelése elengedhetetlen. Az igénybevevő és a szolgáltató fél szempontjából is kritikus, hogy a menedzsmentszolgáltatások pontosan azonosítva legyenek. Az igénybevevő számára a szolgáltatások hatékonysága és hasznossága a legfontosabb transzferár kérdés, míg a szolgáltató oldalán a kiszámlázandó költségek és tevékenységek tisztázása kulcsfontosságú a transzferár-ellenőrzések során. Ezért a vállalatcsoportoknak különös figyelmet kell fordítaniuk a menedzsment szolgáltatások részleteire, a kapcsolódó költségekre és azok allokálására, biztosítva a megfelelő dokumentáció meglétét.

Az adóhatóság rendkívül alaposan vizsgálja meg az adatszolgáltatásokat és a transzferár-dokumentációkat, ezért javasolt, hogy az adózók előre felkészüljenek egy esetleges ellenőrzésre. Ezzel a proaktív megközelítéssel jelentősen csökkenthetik a bírságokkal kapcsolatos kockázatokat.

Remmers Alex, a Deloitte adóosztályának menedzsere hangsúlyozza, hogy az autó- és gyártóipari szektorokban, valamint iparágaktól függetlenül a csoporton belüli pénzügyi és menedzsment szolgáltatások terén egyre inkább megfigyelhető a fokozott adóhatósági ellenőrzés. "Tapasztalataink alapján az utóbbi két terület gyakran sok kérdést vet fel a hatósági vizsgálatok során, és mivel ezek az ügyletek általában jelentős értékűek, elengedhetetlen a kapcsolt ügyletek árazásának tudatos és körültekintő kezelése" – tette hozzá.

Related posts