Egy újabb izgalmas hot hatch modell búcsúzik Európa színpadáról.
A saarlouisi Ford-üzemben legyártották az utolsó Focus ST-t, amelyről már meg is osztottak néhány fotót a közösségi médiában. Ez a piros kombi szeptember 26-án gördült le a gyártósorról, azonban nem voltak különleges részletek vagy emléktárgyak, amelyek jelezték volna a pillanat fontosságát. Jelenleg még nem tudni, hogy hová kerül ez a különleges példány; lehet, hogy a gyári múzeumba találja meg végső otthonát. A Focus ST búcsúja sajnos azt jelenti, hogy a Ford teljes európai hot hatch portfóliója véget ért, hiszen a 200 lóerős Fiesta ST gyártása már tavaly leállt. A Fiesta és a Focus ST nyugdíjazása csupán a kezdet; novemberben a Ford leállítja az összes Focus-változat gyártását. Ez a lépés azt jelenti, hogy a vállalat Európában a SUV szegmensen kívül már nem kínál hagyományos személyautókat, csak Volkswagen-alapú elektromos modelleket.
A Ford Focus első generációja, amely 1998-ban debütált, már akkor is kiemelkedett a versenytársak közül. Futóműve mesterien volt hangolva, a hátul elhelyezett, független Control Blade rendszer pedig helytakarékos megoldást kínált. Precíz és élénk kormányzása miatt a Focus szinte vágyott egy erősebb motorra, hogy valóban ki lehessen aknázni a benne rejlő potenciált.
amely nem csak 43 lóerővel erősebb volt a korábbi csúcsváltozatnál, hanem feszesebb felfüggesztésével, direktebb kormányzásával és harapósabb fékeivel ügyesebben is mozgott.
Még abban az évben debütált a turbómotorral ellátott, WRC-alapú Focus RS, amely sajnos a magas ára és korlátozott példányszáma miatt a legtöbb autórajongó számára elérhetetlen álom maradt. A Focus első három generációjában mindig elérhető volt egy puhább ST változat, valamint egy sportosabb, erősebb RS verzió is. Azonban a 2018-ban bemutatott negyedik generációból csupán az ST valósult meg, amely 2019 nyarától vált elérhetővé, benzines és dízelmotoros kivitelben, ötajtós és kombi karosszériával egyaránt.
A benzines változatban a Mustangból átvett, 2,3 literes EcoBoost turbómotor 280 lóerőt küldött az első kerekekre, hatfokozatú manuális sebességváltó és önzáró differenciálmű segítségével. 2022-ben a Ford kisebb ráncfelvarrást hajtott végre a Focus ST-on, hogy az lépést tudjon tartani a riválisokkal. A csúcs azonban a 2025-ös modellévre készített záró széria, az Azura Edition volt, amely még erősebb fékeket, manuálisan állítható lengéscsillapítókat, szolid ültetést, puhább és nagyobb tapadású Pirelli gumikat, valamint könnyebb 19 colos felniket kapott; egy ilyen felszereltségű világoskék példányt nemrég mi is teszteltünk.




