Brüsszel lemond az egyik legjelentősebb vívmányáról, csupán azért, hogy fellendítse az EU gazdasági motorját.


Június 4-én ismét Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum! Nincsenek egyszerű helyzetben a magyar vállalkozások, éppen ezért minden forrásszerzési, beruházási kedvezményes lehetőséget, költségcsökkentési fejlesztést meg kell ragadni! A gazdasági kilátásokról, a vállalkozások lehetőségeiről szól a debreceni Gazdasági Fórum.

Az Európai Unió cégfúziós szabályozása régóta a versenypolitika alapvető pillére: célja, hogy megakadályozza a vállalatok egyesüléseit és felvásárlásait (M&A) abban, hogy a versenyt gyengítsék, az árakat megemeljék, vagy a fogyasztók választási lehetőségeit csökkentsék. Ezáltal biztosítja, hogy az európai piacon megmaradjon a dinamika, és a vásárlók számára széleskörű, versenyképes ajánlatok álljanak rendelkezésre.

Ugyanakkor az elmúlt két évtized során végbement gazdasági és technológiai átalakulások egyre inkább próbára teszik ezt a keretrendszert.

A digitalizáció rohamos fejlődése, a mesterséges intelligencia térnyerése, a zöld átmenethez elengedhetetlen beruházások, a geopolitikai feszültségek, továbbá az amerikai és kínai vállalatok uralkodó szerepe mind olyan új kihívásokat jelentenek, amelyekre a 2004-es és 2008-as bizottsági iránymutatások már nem kínálnak kielégítő megoldásokat.

Különösen aggasztó helyzetet teremt, hogy az európai cégek gyakran nem tudják elérni a globálisan versenyképes méretet, mivel az uniós fúziós szabályozás szigorú keretek között tartja az összeolvadásokat. Ez még akkor is érvényes, ha az ilyen egyesülések hosszú távon az innovációt és a beruházásokat támogathatnák. Az olyan esetek, mint a Siemens és Alstom vasúti üzletágainak 2019-es egyesülési próbálkozása, amelyet az Európai Bizottság megtiltott, komoly diskurzusokat generáltak a versenypolitika jövőjéről és a szabályozási keretek szükségességéről.

A német és francia kormány azóta is sürgeti, hogy a szabályok jobban vegyék figyelembe a globális verseny realitásait, ne csak az EU-n belüli közvetlen hatásokat.

Ez a kérdés - a versenyvédelem és a versenyképesség közötti feszültség - a 2020-as évek közepére már nem csupán elméleti diskurzus, hanem gyakorlati akadályt jelent az iparstratégiai célok megvalósításában. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) idei állásfoglalása is arra figyelmeztet, hogy szükség van a fúziós politikák EU-s versenyképességi célokhoz való igazítására. Az EGSZB kiemeli, hogy a jelenlegi jogi keretrendszer nem képes megfelelően figyelembe venni az infrastrukturális fejlesztések, az innováció és a fenntarthatóság szempontjait – holott ezek már alapvető tényezők a globális gazdasági versenyben való helytállás és a pozíciók megőrzése érdekében.

A jelenlegi uniós fúziós szabályozás kétségtelenül fontos szerepet játszott abban, hogy a belső piacon elkerülhetők voltak a torzító monopóliumok, és különösen a kisebb tagállamok vállalkozásai számára biztosított védelmet a túlerős piaci szereplőkkel szemben. A versenyjog szigorú alkalmazása hozzájárult ahhoz, hogy az EU-n belül a piacok viszonylag nyitottak, árversenyben működőek maradtak, és a fogyasztók is profitáltak az alacsonyabb árakból és a szélesebb kínálatból.

Egyúttal ez a belső egyensúly a globális piacon jelentős versenyhátrányt okoz.

Míg az amerikai és kínai vállalatok szinte szabadon bővíthetik tevékenységüket hazai és nemzetközi fúziók segítségével, addig az európai cégek gyakran éppen a versenypolitika szigorú szabályozása miatt nem tudják kihasználni a globális méret és hatékonyság előnyeit.

A belső piacon korábban a verseny fenntartását célzó intézkedések mára az Európai Unió nemzetközi versenyképességének akadályává kezdtek válni.

E problémákra reagálva az Európai Bizottság 2025 májusában hivatalosan is megkezdte a fúziós irányelvek átfogó felülvizsgálatát. A cél egy olyan naprakész és gazdaságilag megalapozott értékelési keret kialakítása, amely nemcsak biztosítja a jogbiztonságot, hanem elősegíti a versenyt is. E keret révén az európai vállalatok számára lehetőséget biztosítanak a növekedésre, a beruházásokra és a globális piacon való érvényesülésre. A felülvizsgálat keretében a Bizottság két nyilvános konzultációt is indított:

A konzultációs dokumentumok széles spektrumú témákat ölelnek fel, beleértve a versenyképesség és gazdasági ellenálló-képesség kérdéseit, a piaci erő mérésének különböző megközelítéseit, valamint az innováció és dinamika fontosságát a fúziós döntéshozatalban. Továbbá, hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra és a tiszta technológiák előmozdítására, a digitalizáció sajátos aspektusaira, a méretgazdaságosság előnyeinek értékelésére, és az olyan hosszú távú szempontok integrálására, mint a nemzetbiztonság és a munkaerőpiaci következmények.

Az uniós végrehajtó testület emellett már márciusban pályázatot hirdetett egy külön gazdasági tanulmány elkészítésére, amely a fúziók hosszú távú, dinamikus hatásait vizsgálja. A tanulmány négy fő részből áll majd:

a jogalkotók alakítsanak ki egy világos és átlátható keretrendszert a "killer acquisitions" kezelésére. E keretrendszer célja, hogy elősegítse a versenyt és megakadályozza a piaci monopolizálódást, amely a kis innovatív cégek elnyomásához vezethet. Az EGSZB hangsúlyozza, hogy a felvásárlások alaposabb vizsgálata nemcsak a verseny fenntartása érdekében fontos, hanem a piaci innováció ösztönzése szempontjából is, mivel a kis cégek gyakran új ötletekkel és technológiákkal lépnek a piacra. A javasolt intézkedések között szerepelhet a felvásárlások előzetes bejelentési kötelezettségének bevezetése, valamint a versenyhatóságok kapacitásának növelése a komplex fúziós ügyek kezelésére. A cél tehát egy olyan környezet megteremtése, ahol a verseny és az innováció szabadon fejlődhet, és ahol a piaci szereplők felelősségteljesen járnak el a tranzakciók során.

Különleges szabályozási kereteket kellene létrehozni az EU-n kívüli nagyvállalatok által végrehajtott startup-felvásárlásokra, különösen azokban az esetekben, amikor az innovációs központokat Európából áttelepítik. Ez segíthet megőrizni a kontinens innovációs potenciálját és versenyképességét, valamint biztosíthatja, hogy a helyi ökoszisztémák továbbra is fejlődjenek, és a tehetségek itthon maradjanak.

Az EGSZB véleménye hangsúlyozza a hosszú távú hatékonyságok értékelésének fontosságát is. Jelenleg a Bizottság gyakran csupán két-négy éves időtávon elemzi a fúziók következményeit, ami nem elegendő például a távközléshez hasonló, beruházás-intenzív szektorok esetében. A vélemény szerint szükséges lenne egy validált modellrendszer kidolgozása, amely lehetővé tenné az ilyen jellegű, nem árjellegű előnyök (mint például a szolgáltatás minősége vagy az ellátásbiztonság) megbízható mérését és figyelembevételét.

a fúziós értékelési logika a jövőben egyre inkább integrálja az iparpolitikai célokat is. Ide tartozik többek között a kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosítása, a védelmi ipar megerősítése, valamint a fenntartható, zöld technológiák térhódítása. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB), valamint számos tagállam, köztük Franciaország és Olaszország, azt javasolják, hogy az úgynevezett IPCEI-k (európai jelentőségű közös érdekbe tartozó projektek) szabályozása sürgős felülvizsgálatra szorul. Céljuk, hogy e projektek valóban egy európai szintű logika szerint működjenek, és ne csupán nemzeti érdekeket szolgáljanak. Ráadásul a Bizottság már most is hangsúlyozza, hogy...

Az állami és EU-s támogatások elosztása során fontos, hogy a nemzeti szintű döntéshozatal mellett uniós szintű koordináció is érvényesüljön. Ezáltal a támogatások hatása még inkább érezhetővé válik az európai értékláncokban, elősegítve a közös célok megvalósítását és a régiók közötti együttműködést.

Fontos, hogy ne feledkezzünk meg az új versenyjogi eszközökről sem, mint például a Digitális Piacokról szóló jogszabály (DMA) és a Külföldi Támogatásokról szóló Rendelet (FSR), amelyek már hatályba léptek. E jogszabályok célja, hogy keretet adjanak a digitális óriásplatformok működésének szabályozására, valamint megakadályozzák, hogy harmadik országok állami támogatásai torzítsák az EU belső piacának versenyfeltételeit. Azonban e két eszköz hatékony végrehajtása jelentős erőforrásokat igényel, és az Európai Bizottság szerint szükség lehet a jelenlegi jogértelmezési irányelvek finomítására, különös figyelmet fordítva a megfelelési kritériumokra.

A mostani tárgyalási kör fordulópont lehet az uniós fúziós politika, így pedig a versenyképesség és az európai bajnokok megteremtésének szempontjából.

Brüsszel ígérete szerint a cél nem a versenyjog gyengítése, hanem annak finomhangolása, hogy jobban illeszkedjen a valósághoz – figyelembe véve a globális verseny kihívásait, az iparpolitikai szempontokat és az innovációs folyamatok gyors változásait.

Az új irányelvek várhatóan 2026-ban léphetnek hatályba, de addig még számos vita, egyeztetés és módosítás várható. Az, hogy a Bizottság nyitott konzultációt indított, és egyedülálló részletességgel tárja fel az egyes témaköröket, jó alapot adhat arra, hogy az új szabályozás ne kompromisszumok sora, hanem valóban előremutató, versenyképes és igazságos legyen.

Related posts