Az író, a primadonna és a fiatal színésznő bonyolult érzelmi hálója | Demokrata A művészet világában, ahol a szenvedély és a kreativitás találkozik, egy különös szerelmi háromszög bontakozik ki: az elismert író, a lenyűgöző primadonna és a tehetséges fia
"Kérem, tisztelettel jegyzem meg, hogy jelenleg még van közöttünk egy jelentős korkülönbség: körülbelül harminc év. Ez most tűnhet fel, nagyságos uram. Hetven év múlva ő kilencven, én pedig száztizennyolc leszek, és akkor talán azt mondják majd: két idős ember."
Molnár Ferenc Az üvegcipő című művében, amely a klasszikus Hamupipőke mese XX. századi budapesti interpretációjaként is felfogható, Sipos úr, az egyik központi figura, különös magyarázatot ad egy meglepett szereplőnek arra, hogy miért nyitotta meg a szívét egy nála jóval fiatalabb hölgy iránt. A szavai mögött mély érzelmek és társadalmi kontextusok rejlenek, amelyek rávilágítanak a szerelem bonyolultságára és az élet váratlan fordulataira.
Az üvegcipő 1924-es premierje a Vígszínházban két szempontból is különleges eseménynek számított. Először is, Molnár Ferenc ebben a művében visszakanyarodott két korábbi, rendkívül népszerű alkotásához - A Pál utcai fiúkhoz és a Liliomhoz -, mindkettő józsefvárosi miliőben játszódik. Másodsorban pedig a darab mögött állítólag a szerző saját magánéleti válságának tükröződése is felfedezhető, ami még inkább mélyítette a történet érzelmi rétegzettségét.
Hiszen míg a cselekményben Irma, a 19 éves cselédlány - bátorságával, őszinteségével, tisztaságával - végül elhódítja szerelmét, az "édes, mérges, morgós" Sipos urat a szeretőjétől, egyben szállásadónőjétől, Adéltól, a valóságban a 46 esztendős Molnár éppen szakított Fedák Sárival, a kor híres-hírhedt primadonnájával, és kötötte össze sorsát Darvas Lilivel, az Irmát alakító, 22 éves színésznővel.
Túl e magánéleti pikantérián, a vígjáték önmagában is egyike Molnár legszellemesebb, legegyénibb hangú műveinek. 1978-ban - az író születésének századik évfordulója alkalmából - a Vígszínház Az üvegcipő felújításával adózott a szerző emlékének. Kiemelkedő siker övezte a Petőfi Színház 1962-es zenés változatát is. A darab 2023 szeptemberében a Mohácsi- testvérek átiratában tért vissza a Vígszínházba.
A teátrum lenyűgöző kiállítása, amely az előadások előtt, után és a szünetekben is látogatható, 16 tablón keresztül meséli el Az üvegcipő egy évszázados történetét. A tárlat külön figyelmet szentel az alapjául szolgáló szerelmi háromszögnek, amely Molnár Ferenc, Fedák Sári és Darvas Lili között bontakozott ki. Az író tréfásan utalt a közöttük lévő huszonnégy évnyi korkülönbségre, megjegyezve, hogy ha ő száznegyvennyolc éves lesz, Lili pedig százhuszonnégy, a különbség már nem tűnik majd olyan szembetűnőnek. E humoros megjegyzés szoros összefonódásban áll Sipos úr magyarázatával, amely a darab során hangzik el.