Az alkalmazás, ami felfedi, mennyire ügyeskedik a pasid!

Illusztráció: Thomas Fuller / SOPA Images / LightRocket / Getty Images.
Európában a GDPR korlátai miatt nehezebb teret nyerni, míg az Egyesült Államokban éppen most robban be a Tea, a világ legnépszerűbb alkalmazása, amelyre már több millió nő regisztrált a PR-osztály szerint. Különösen figyelemre méltó, hogy a felhasználók többsége nő, hiszen a Tea célja, hogy lehetőséget adjon a férfiak ellenőrzésére, véleményezésére és értékelésére. Az applikáció lehetővé teszi, hogy a felhasználók megosszák tapasztalataikat, és jelezzék, ha egy férfi gyanúsnak tűnik, különösen, ha más randevúzóknak is volt már vele negatív élménye.
A Tea még 2023-ban indult, de valami miatt csak idén nyáron durrant be, méghozzá annyira, hogy az új felhasználóknak napokat, heteket kell várniuk, hogy jóváhagyják a regisztrációjukat. És ha jóváhagyták, akkor sem biztos, hogy ők is biztos kezek között vannak, ugyanis amióta a Tea népszerű lett, kiderült, hogy elég problémásan bánnak bizonyos érzékeny személyes adatokkal.
A Tea nem csupán egyedülálló jelenség a digitális világban, hanem remek példája annak, hogyan térnek vissza időről időre hasonló ötletek. 2013-ban debütált a Lulu, amely már akkor is arra épült, hogy a nők megoszthassák tapasztalataikat és véleményüket az expartnereikről. A Lulu népszerűsége gyorsan nőtt, ám néhány év elteltével felvásárolták, majd szinte nyomtalanul eltűnt a köztudatból. Bár nem egy különálló alkalmazás, a hasonló koncepció mentén működnek az Are We Dating the Same Guy? (vagyis Ugyanazzal a sráccal randizunk?) elnevezésű privát Facebook-csoportok is, ahol a nők szintén kibeszélhetik az exkapcsolataikat. Ezekről a csoportokról korábban már írtunk, bemutatva, hogyan teret adnak a tapasztalatok megosztásának és a közösségi támogatásnak.
A Tea - amelynek neve a "pletyka" amerikai bulvárszlengből ered - egy egészen különleges módon osztja meg az információkat. A működése sokkal szisztematikusabb, mint azt első pillantásra gondolnánk, de fontos megjegyezni, hogy az általa közvetített tartalom mind másodkézből származik. Európában ez a megközelítés törvényekbe ütközne, és ezért nem is elérhető semmilyen hivatalos platformon. Képernyőfotók készítése szigorúan tilos, ami további biztonsági intézkedés. Július óta, amikor hirtelen népszerűvé vált, a regisztrációs hullám egyre inkább megnehezíti a hozzáférést – még a témával foglalkozó újságírók számára is. Emellett az amerikai Apple-appok között a Tea máris a ChatGPT-t is megelőzte, ezzel is bizonyítva, hogy mekkora érdeklődés övezi.
Az appot Sean Cook hozta létre, a cég hivatalos reklámszövege szerint akkor, amikor édesanyjával valaki olyan kommunikált online, aki másnak adta ki magát, ráadásul büntetett előélete is volt. A termékfejlesztőként dolgozó Cook megtalálta magának Danielle Szetela influenszert, aki rendesen megnyomta az Instagramon és a TikTokon is az app kampányát. A cég Instagram-posztjai szerint már elérték a négymillió felhasználót, és muszáj volt kibővíteni a verifikációs csapatot, így sikerült 800 ezer felhasználót hitelesíteni. Állítólag.
A Tea felhasználói névtelenek maradnak, bár a regisztrációhoz meg kell adniuk a Facebook-profiljukat. Utána egy szelfivel igazolniuk kell magukat, ezeket először az MI, aztán az app már említett csapata fogadja el. Ha az illető bejutott, akkor már böngészhet is a környékén található férfiak között. A férfiak profiljára zöld vagy vörös zászlókat helyezhet el, amivel jelezheti, hogy mennyire oké a fickó, és létezik csetszoba is, ahol a felhasználók kibeszélhetik a jelölteket, illetve van az appban egy beépített térkép, ahol nyomon lehet követni a szexuális bűncselekmények miatt elítélt férfiakat - ez egy ingyen elérhető szolgáltatás az Egyesült Államokban az appon kívül is.
Viszont ha kipengetünk havonta 14,99 dollárt (azaz több mint 5000 forintot), a Tea-ben már elérhetők lesznek más funkciók is. Lehet telefonszám alapján keresni férfiakat, lehet fordított képkereséssel felkutatni a profilképek forrásait, lehet keresni bírósági és rendőrségi dokumentumokban. Ez mind szép és jó, és elviekben tényleg megfelel annak, ami az app titulusa: Dating Safety App for Women, azaz randibiztonságos app nőknek.
A probléma az, hogy a regisztrációt követően bárki szabadon közzétehet bármilyen információt, anélkül, hogy annak hitelességét ellenőriznék. A CNN jogi szakértője szerint ez nem feltétlenül minősül rágalmazásnak, ha valakiről hamis állításokat terjesztenek, de mindenképpen kétségeket ébreszt, és jól illeszkedik az online kommunikáció általános, zűrzavaros légkörébe. Bármilyen állítást bárkiről megfogalmazhatunk, különösen névtelenül, ugyanakkor állítólag a mesterséges intelligencia igyekszik kiszűrni a sértő megjegyzéseket.
Még aggályosabb, ami azután történt, hogy júliusban a Tea a figyelem középpontjába került. Hekkereknek sikerült kiszivárogtatniuk több mint hetvenezer fotót, amik aztán a 4chanre, az internet hírhedt fórumára is kikerültek. Ezek közül nagyjából tizenháromezer kép verifikációs célból készült, azaz azok a felhasználók töltötték fel, akik regisztráltak az appra, és így akarták igazolni a személyiségüket. A Tea szerint kibertámadás történt, de csak egy régebbi, két évvel ezelőtt szerverről sikerült megszerezni az adatokat, azaz bárki, aki 2024 februárja után regisztrált, biztonságban érezhette magát. A cég szerint azért tárolták még ezeket a fotókat, hogy esetleges online zaklatás esetén segítsék a nyomozást.
A Tea korábban azt ígérte, hogy a verifikációhoz szükséges képeket nem tárolja, ám a valóság másképp alakult: nemcsak két évvel ezelőtti, érzékeny információkat tartalmazó fotók kerültek napvilágra a szerverükön, hanem a 404Media hírére reagálva beismerték, hogy privát üzenetek is kiszivárogtak. Ezek az üzenetek pedig nem régiek, hanem friss tartalmúak voltak, tele olyan bizalmas információkkal, amelyek könnyedén lehetővé tették a felhasználók azonosítását. Ennek következtében a Tea végül letiltotta az üzenetküldés funkciót.
Egy felhasználó július végén közös polgári peres eljárást indított, mivel a Tea nem tudta megfelelően megóvni az érzékeny információkat. Az eljárás indoklása szerint nem sokkal az első adatlopás után a fórumozók már nyilvánosan megosztották, hogy melyik nő hol él.
A Tea alaposan nyomozza, mi is zajlott le valójában, de a kibertámadás után azonnal visszatért a maximális promóciós üzemmódba. A közösségi médiában közzétett kötelező posztok után ismét elindult a jól megszokott rutin, tele TikTok videókkal. Eközben a felhasználók száma folyamatosan emelkedik: a hivatalos honlapjuk szerint már több mint hatmillió nő csatlakozott a platformhoz.