A szankciók hatásain túl ukrán drónok is komoly nyomást gyakorolnak az orosz olajexport piacára - derül ki a G7 legfrissebb elemzéséből, amely a gazdasági eseményeket érthető formában tálalja.
Az előző amerikai kormány által bevezetett szankciók nem gyakoroltak azonnali drámai hatást az orosz tengeri olajszállításra. 2025 első négy hetében a szállítmányok volumene 9%-kal csökkent a 2024-es év átlagához viszonyítva. Érdekes módon a január 20-i héten a szállított olaj mennyisége emelkedett az azt megelőző héthez képest, összesen 3 millió 70 ezer hordó olaj indult útnak.
Január 10-én a Biden-adminisztráció újabb szankciókat vezetett be, amelyek több mint száz orosz tankerhajót érintenek. Ez a lépés az Oroszországból útnak induló tengeri olajszállító flotta 42%-át sújtja, melyek főként Kínába, de Indiába is jelentős mennyiségű olajat szállítottak. Az orosz nyersolaj 2024-re az indiai olajimport 36%-át, míg a kínai import közel 20%-át tette ki.
Miért van ennek jelentősége? A nyugati szankciók rendszere alapvetően arra irányul, hogy mérsékelje Oroszország bevételeit, amelyeket az Ukrajnára irányuló katonai támadásaiból szerez. A célja, hogy ezzel rábírja Moszkvát az agresszió leállítására. Ugyanakkor a döntéshozók tudatában vannak annak is, hogy az orosz kőolaj, amely a globális ellátás körülbelül tizedét adja, nem zárható ki teljesen a nemzetközi piacról, mivel ez drámai áremelkedéseket idézne elő, amelyek súlyosan érintenék a világgazdaságot.
Felülnézet: A téli igények növekedése következtében, már a szankciók bevezetése előtt is drasztikusan megugrottak az olajárak Kína számára, amely a ruszk-ukrán konfliktus kirobbanása óta tapasztalható. A Santung tartomány olajfinomítóihoz várhatóan napi egymillió hordóval kevesebb nyersolaj fog érkezni a közeljövőben.
Mi vár ránk a közeljövőben? Az orosz hatóságok úgy tűnik, hogy aktívan tesztelik a nemzetközi szankciók érvényesülését: a múlt héten három, szankciók alá eső tankerhajót indítottak útnak Murmanszkból, hogy Indiába szállítsák az árut a Szuezi-csatornán keresztül. Az út várhatóan körülbelül egy hónapot vesz igénybe, így február második felében érkezhetnek meg az indiai kikötőkbe. Érdekesség, hogy a hajók tankolásáért a szintén szankcionált Gazpromnyeft felel.
Alulnézet: Eközben az Európai Unió a következő hetekben a 16. Oroszországgal szembeni szankciós csomag elfogadására készül. A tervezett időpont a háború kitörésének harmadik évfordulója, február 24. előtt áll, és a cél az, hogy a csomag időben életbe lépjen.
Az energetikai szankciók nem voltak elegendőek ahhoz, hogy Oroszországot a háború lezárására ösztönözzék, és ez talán túlzott elvárás lett volna, ha figyelembe vesszük, hogy csak sokkal drasztikusabb lépések révén lehetne elérni valódi változást.