A BBC információi szerint a V10-es motorok nem fognak visszatérni a Forma-1-be, legalábbis a közeljövőben nem várható a visszatérésük.

A Honda is kifejtette véleményét a V10-es motorok FIA által javasolt visszahozataláról. A BBC értelmezése szerint a japán gyártó is egyetért a 2026-tól életbe lépő motorszabályok módosításának ellenállásával.
Nemrégiben beszámoltunk arról, hogy az FIA meghívta a Forma-1 2026-os szezonjában részt vevő motorgyártókat, hogy tárgyaljanak a V10-es motorok esetleges újbóli bevezetéséről. A találkozóra jövő hét pénteken, a Bahreini Nagydíj első napján kerül sor, ahol a Mercedes, Ferrari, Honda, Audi és Red Bull Powertrains képviselői fognak részt venni. Jelenleg sokféle, ellentmondásos információ kering a várható fejleményekről.
A V10-es motorok újbóli bevezetése már korábban is terítékre került, amikor Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke, felvetette a témát. Azóta Nikolas Tombazis, a szövetség formaautós részlegének vezetője azt nyilatkozta, hogy az FIA figyelembe kívánja venni az autóipar és a gazdasági helyzet jövőbeli alakulásait. Ennek fényében a 2026-tól bevezetésre kerülő, belső égésű V6-os és elektromotorok kombinációját alkalmazó hibrideknél olcsóbb motorok kifejlesztését tervezik.
A fenntartható üzemanyaggal hajtott V10-es motorok visszatérése a motorsport világába 2028-tól izgalmas lehetőségeket kínálhat. A terveket azonban csak akkor lehet megvalósítani, ha az öt motorgyártó közül négy támogatja az elképzelést. Az Audi már hivatalosan is kifejezte elköteleződését a 2026-os hibridek mellett, ezzel jelezve, hogy részt kíván venni a projektben. A Honda, amely korábban kiszállt a versenyzésből, most visszatér, és a hírek szerint ennek hátterében szintén a V10-esek iránti lelkesedés áll. Koji Watanabe, a Honda Racing Corporation elnöke a Motorsport.com japán kiadásának adott interjújában most először osztotta meg a cég álláspontját a témában, ami újabb lépés lehet a motorsport jövője felé.
Watanabe szavai szerint az FIA tervei között szerepel, hogy 2028-tól bevezesse a szívó V10-es motorokat, de eddig még nem kaptunk részletes tájékoztatást a szövetségtől. Az FIA által szervezett találkozókon, ahol a motorgyártók is részt vesznek, szeretnénk először megvitatni ezt a témát. Jelenleg nincsenek pontos információink, így nem tudjuk, hogy a V10-es motorok mennyire felelnek meg a hatékonysági követelményeknek. Először is alaposan meg szeretnénk ismerni a javasolt részleteket, mielőtt bármilyen párbeszédet kezdenénk. A találkozón szándékunkban áll kifejteni a motorgyártói nézőpontunkat. Ami a Hondát illeti, az elektrifikáció és a hasonló motorok iránti elkötelezettségünk motivált minket, hogy újra részt vegyünk az F1-ben.
A BBC értelmezése szerint az elnök nyilatkozata azt sugallja, hogy a Honda nem támogatja a V10-es motorok 2031 előtt történő bevezetését. A következő motorciklus 2026-tól 2030-ig tart, így a kérdés az, hogy a lejárta előtt bevezetnék-e a tízhengereseket. Jelenleg nem lenne meg a szükséges négy szavazat a változtatásra. Ezzel szemben a Mercedes nyitott egy új motorformula megvitatására, ám Toto Wolff hangsúlyozta, hogy még korai erről beszélni, és számukra a hibrid komponens is kulcsfontosságú. Jelen állás szerint tehát csupán a Ferrari és a Red Bull lenne a változtatás támogatója.
A BBC jelentése alapján a V10-es motorok érkezése egyelőre elmarad, de nem zárható ki, hogy 2030 után esetleg újra terítékre kerülhetnek.